El 2020 la FCCPMF celebra el centenari de dues embarcacions catalanes: la CAMPANA de Mora d'Ebre i la FRANCISCO GOROSTIDI, la barca de salvament de Calafell.
El Bot Salvavides amb les veles desplegades el dia del seu “bateig” |
El treball a la mar ha estat sempre difícil i perillós. I
encara més si es tenen en compte les condicions en què desenvolupaven la seva
feina els pescadors calafellencs del final del segle XIX i el principi del
segle XX. Sense cap tipus de suport tecnològic que permetés preveure situacions
de risc, els mariners havien d’encomanar-se a l’ajut diví per tal d’evitar
accidents i naufragis.
Pel que fa als estralls que ocasionaven els temporals a
les embarcacions que es trobaven feinejant, es tenen notícies de naufragis des
del començament del segle passat. Segurament n’hi havia hagut abans, però no
se’n coneixen dades. Com a mínim se sap que hi va haver dos naufragis amb
mariners ofegats el 1910 i el 1915, i un altre sense víctimes el 1912, quan una
barca que feia el bou va topar amb un explosiu que, pel que sembla, s’havia
desprès d’un vapor francès que havia naufragat prop de Barcelona i deixat una
part de la seva càrrega a la deriva. A causa d’aquestes circumstàncies, i atès
el fet que, quan es produïa un temporal, les barques que es trobaven en mar
quedaven desvalgudes, el Pòsit de Pescadors de Calafell va adquirir el bot
salvavides l’any 1920, després de viure diferents entrebancs.
Imatge dels anys 20 de la caseta i el Bot Salvavides |
El Bot Salvavides és una embarcació d’unes
característiques molt singulars. Va ser construït a les drassanes Corbeto de
Barcelona igual que la majoria d’embarcacions de salvament de les mateixes
dècades. Malgrat les coincidències cap tenia, ni té, un equilibri tan
aconseguit entre la seva estructura i l’encertada distribució dels
compartiments estancs i contrapesos. És tan perfecte i tan harmònic que fins i
tot en la mar més bonança, la tripulació es permet de bolcar-lo expressament
perquè en pocs moments retorni a la seva posició original.
Tripulació els anys 50 |
Entre els anys 1921 i 1954 el Bot va fer quatre
salvaments “oficials” de barques que es trobaven en perill a causa de la mala
mar.
Sortida del Bot a la processó de la Mare de Déu del Carme els anys 50 |
A mitjans dels anys quaranta va heretar la patronia del
seu pare el Ramon Ortoll, el Monis, un home que per pròpia iniciativa va
engrescar la tripulació per tal d’intentar fer donar la volta al Bot Salvavides
en mar plana.
Ramon Ortoll, el monis, impulsor de les voltes del Bot |
Malgrat que la qüestió de les voltes va començar a finals
dels anys 40, l’empenta definitiva d’aquestes exhibicions no es va produir fins
l’any 1954 quan l’Estació de Salvament de Sitges va convidar les de Vilanova i
Calafell a participar en una regata amb els seus bots de salvament. Aquesta
cursa es va celebrar durant l’última setmana d’agost, coincidint amb la seva
Festa Major de Sant Bartomeu.
L’embarcació de Calafell aviat va perdre la regata i la
tripulació de Calafell, ferida en el seu amor propi i amb el del seu patró al
capdavant, es van confabular per fer alguna cosa que restituís el seu malmès
orgull. Va ser aleshores quan, per primera vegada de manera més oficial van
oferir l’espectacle de fer tombar diverses vegades el bastiment.
Participació en la processó de la Mare de Déu del Carme |
Avarant el Bot a la platja, de la manera tradicional amb els pals |
Vídeo del Bot Salvavides donant les tradicionals voltes
Imatge submarina durant una exhibició |
Article reproduït de la pàgina https://paticatalacalafell.cat/ecomuseu/qr_bot.html publicat amb autorització dels seus autors.