10.2.09

Homenatge al Peix: Visita Guiada


El proper dissabte 28 de febrer a les 17,30 hores l'artista Tano Pisano farà una visita guiada a l'exposició Temporal "Homenatge al Peix" al Museu de la Pesca de Palamós.


L’artista italià afincat a Palafrugell Tano Pisano (1947) exposa al Museu de la Pesca (Palamós) sota el suggerent títol d’HOMENATGE AL PEIX, en aquesta mostra presenta obra relacionada amb la seva visió de la Mediterrània, aquarel•les, olis, dibuixos, ceràmica i dues escultures monumentals, que parlen del peix des d’un punt de vista estètic i cultural. Tano aporta reflexions entorn la sostenibilitat d’una banda i la cultura del peix per als mediterranis de l’altra.

De l’exposició en destaquen dues escultures mòbils, fetes expressament per a la mostra una de les quals s’ha situat al hall del Museu i l’altra a la sala d’exposicions temporals. Cal destacar també un gravat que Tano ha creat expressament per a la mostra.

Amb una trajectòria professional de més de 40 anys i havent exposat per tot Europa entre la seva obra destaca la decoració del que fou el seu restaurant de Copenhague que avui és patrimoni protegit pels Bens Culturals de Dinamarca i més recentment el mural de la Pau de l’església parroquial de Palafrugell.

Pisano també s’ha dedicat a la docència de les Belles Arts arreu del continent.

En paraules seves “la pintura és tradició i memòria” i Pisano presenta aquesta exposició al Museu de la Pesca, espai on es treballa la tradició i la memòria de forma intrínseca a través de la cultura de la gent de mar. Tano Pisano ha pensat des de l’espai expositiu fins a l’obra que hi presenta, encarregant-se de tot el muntatge museogràfic de la mateixa. Amb un gest de generositat Pisano presenta a Palamós obra de marcat caràcter marítim que entronca amb la cultura de la gent de mar no només del nostre litoral si no de tota la Mediterrània.

Tano Pisano Homenatge al peix s’inaugura el proper dissabte 13 de desembre a les 19h i es pot visitar al Museu de la Pesca en horaris d’obertura del museu fins a l’1 de març de 2009, l’entrada a l’exposició temporal és gratuïta.

Text extret de marintim.blogspot.com

2.2.09

Regates Vela Llatina

Hem acabat el 2008, un any on hem donat a conèixer la Vela Llatina a diferents Clubs de la nostra costa i que ens ha portat a que aquests comencin ,ja, a demanar-nos la celebració de Regates de Vela Llatina. Això ens mostra que anem per bon camí , ja que abans érem nosaltres els que teníem d’anar a convèncer els Clubs.

Aquesta línea també ens ha portat a que hi hagin Clubs que ens demanin els dos bots de la Classe per les seves escoles de vela, com han sigut el CN Sitges i el CN Port de la Selva.

També, al augmentar el nombre de llicències federatives del navegants amb Vela Llatina ens ha portat a que la Federació Catalana de Vela comenci a prendre interès en la Classe i ens ajudi i subvencioni diferents esdeveniments com ara explicarem. Hem de tenir present que la llicència federativa del patró és obligatòria per participar en les regates organitzades per la FCV en les embarcacions de menys de 6,00 m., i a més la d’un tripulant a les de més de 6,00 m., La llicència federativa té associades, en benefici dels seus titulars, unes assegurances amb cobertura d’accidents i de responsabilitat civil següents:

Pòlissa d’accidents : Companyia .Mapfre i cobreix el pagament de les despeses originades per la prestació de l’assistència sanitària derivada dels accidents corporals que puguin sofrir les persones, així com els capitals assegurats en cas de mort o invalidesa permanent absoluta i/o parcial en el decurs de la participació en competicions de vela, entrenaments, reconeguts com a oficials per l FCV.

Pòlissa de responsabilitat civil : El titular de la llicència federativa té cobert el pagament de les despeses de les que pugui resultar civilment responsable per danys materials i perjudicis ocasionats a tercers, i per els fets derivats en el decurs de la participació en competicions de vela en territori Estatal o estranger.
A més proporciona un descompte important en les entrades del Saló Nàutic.

A més a més la FCV subvencionarà en el 2009 els Jutges de Regata per les Regates de Vela Llatina per lo que aquests seran a cost 0 per els Clubs que organitzin regates

També, conjuntament amb el Comitè d’ensenyament de la FCV, i subvencionat per aquesta ,estem organitzant, per a finals d’abril, un Seminari de Monitors de Vela Llatina per a monitors de vela lleugera. Això ha de permetre una major implicació dels Clubs amb la Vela Llatina i la possibilitat ( tant de bo sigui així¡¡¡) que comencin a tenir flota de Vela Llatina alguns Clubs.

I això no és tot. Estem discutint amb la FCV perquè aquesta subvencioni l’adquisició dels bots de vela llatina

I encara hi ha més coses per explicar-vos. Per la primavera del 2010 estem començant a organitzar un gran esdeveniment de Vela Llatina a Barcelona ( BARCELONA 2010) conjuntament, en principi i sense ser excloents, amb el Museu Marítim i la FCV amb l’objectiu de: “ Sumar esforços entre les institucions públiques i privades en un projecte que contribueixi a ressaltar Barcelona com a capital de la mediterrània i reforci el compromís de la ciutat amb el mar i les tradicions culturals dels països riberencs del Mediterrani “

REGATES 2009
7-8 Juny : R.C.M. Barcelona- Esponsoritzat per FIATC ASSEGURANCES

4 Juliol. IX Copa Catalana C.N. Port de la Selva. Esponsorització Caves Sumarroca

5 Setembre : C.N. Cambrils Esponsoritzat per diferents institucions de Cambrils

Les regates, menys la de Barcelona, es fan en un sol dia a fi d’ abaratir els desplaçaments

COPA CIRCUIT CATALA DE VELA LLATINA 2009
El vencedor serà el millor classificat en 2 de les tres regates en bots de < 6,00 m., i en bots de > 6,00 m.

Com veieu aquests plans per el 2009 son molt ambiciosos, però realitzables si hi ha la col•laboració de tothom. Sumant i no restant esforços és com els podrem aconseguir i, a la llarga, estarem tots molt més satisfets de veure com la Vela Llatina progressa dins del nostre país.

Fins el 7-8 de Juny al R.C.M. Barcelona,
Cordialment

Joaquim Soler- Secretari Classe

29.1.09

LA CRIDA DEL THÖ-PA-GA

Aquest divendres 30 de gener de 2009 a les 21:30h al canal 33, Thalassa dedica un programa especial de cinquanta minuts al’enfonsament del Thö-Pa-Ga.


LA CRIDA DEL THÖ-PA-GA


L’emblemàtic pailebot, amb el que l’equip del programa va recórrer la costacatalana i balear en la celebració de la ruta del XV Aniversari delThalassa, es va enfonsar dramàticament aquest estiu al canal de La Mànega,davant la costa de Bretanya.Ningú s’imaginava que el Thö-Pa-Ga, exemple viu d’una goleta de càrrega antiga, fet amb la millor arquitectura naval tradicional del Mediterrani, veuria el seu final al xocar contra un contenidor, emblema dels actuals perills per als navegants a causa del desmesurat i molt sovint descontrolat trànsit de mercaderies.



Per a en Gérald Delgado i la Nicole Legler, els seus armadors, la pèrdua del Thö-Pa-Ga els ha commocionat. Ells i la seva tripulació van sobreviure al naufragi, però no van poder fer res per aturar l’enfonsament. Des d’aleshores, les mobilitzacions per recuperar aquest pailebot, insigne del nostre mar, han estat constants.



En aquest reportatge parlarem de les condicions del naufragi i acompanyarem a l’expedició encarregada de comprovar l’estat del Thö-Pa-Ga sota les aigües i les possibilitats que hi ha per recuperar-lo. Malgrat les dificultats encara queda una esperança. Extracte de la nota de premsa de la productora Rumbo Sur.



Foto: Quim Bosch. El Thopaga a Palamós amb motiu del 15 aniversari del programa Thalassa.

27.12.08

Drama al varador de La Mar d'Amics

Una certa i temporal baixada de la intensitat del vent ha permès d’acostar-se als socis i sòcies fins el varador de La Mar d'Amics del port de Palamós. Una visió dantesca per armadors i socis d'aquella entitat. Les cinc barques que es trobaven en procés de restauració i manteniment s'han trobat apilades l’una sobre l’altra en un entrellat de taules, quadernes, paiols, arbres, entenes,... Els ha estat impossible d’accedir dins l’espai que ocupa el varador ja que aquest es trobava totalment inundat. L’antic pont de la barca d'encerclament Elvira, que servia de magarzem d'eines i materials, s'ha trobat totalment estellat. Tota la tanca metàl·lica del varador folre bona part de les restes d’aquest naufragi en terra. Les previsions meteorològiques no són gens esperançadores. Està clar que Poseidó i Eol no estan contents i esperem que en les properes hores calmin les seves fúries.

Evidentment tot plegat davant les víctimes personals hagudes a la Costa Brava i el Maresme és un mal menor. Però els esforços de moltes persones d'aquesta entitat que han estat treballant de valent en la recuperació de vells bastiments s’han vist perduts. En les fotografies es pot veure l'estat de tot plegat. La "Tempesta" (1947) que es poguè veure al darrer Saló Nàutic de Barcelona es troba greument ferida sota les restes d'altres barques. Tampoc altres bastiments com la Felipana (1955), Sa Lluça (1974), Lot (1952) o la Joma (1958), barca que feia pocs dies havien dipositat els Amics de la Vela Llatina de Calella de Palafrugell han tingut massa sort. Caldrà ara valorar les possibilitats de reparació d'algunes de les barques. Però fins que el risc per les persones no estigui assegurat no es podrà intervenir. JSG
Galeria d'imatges dels treballs del dia 28 de desembre de 2008 a:

24.12.08

FAUVENTIBUS VENTIS 2009


Bon Nadal i Millor Any Nou!
Bon Nadal e Bo Ani Novo!
Zorionak eta Urte Berri On!
Felices Navidades y Próspero Año Nuevo!
Joyeux Noël et Bonne Année!
Happy Christmas and a Happy New Year!
2009

13.12.08

Xarxa de la teranyina : Actualitat del Thopaga.


Hem pogut finalment observar THO PA GA amb una càmera ( ROV) al començament de mes . És dur de veure THO PA GA en el fons , però és d'una sola peça.El THO PA GA és sencer gràcies a la seva robust doble buc. Però la xarxa d'una teranyina ha fet alguns desperfectes. Un xarxes s’ han enganxat en el bauprès i la proa, ha arrencat i doblegat el bauprès que tant ben plantat portava tot. Una altra xarxa s'ha agafat al pal trinquet i l’ha tombat sobre l'altre que per sort que ell no s'ha mogut . Algunes taules de la coberta també estan arrencades pel pas d'una de les portes de 500 kg d’una barca d’arrossegament. La resta, pont, timonera, falca, pics, botavares, ormeig, i el buc presenten en general, un aspecte correcte.
Estudiem ara els mitjans de reflotament del vaixell . El desafiament ( reflotament i restauració ) és del tot factible però donat que no teníem assegurança tot risc pensem cercar a un patrocinador. Si algú coneix una empresa o institució interessada, tota informació serà benvinguda.Mentrestant les donacions i el suport moral o tècnic ens han ajudat i ens ajuden a la recerca dels mitjans . Moltes gràcies.


Imatges preses amb la càmera ROV des d’on el Thopaga reposa al fons marí de la Bretanya. Més informació a la web: http://www.thopaga.eu/ .Traducció JSG

El patí de vela i la 37a copa Amèrica: una mar lliure de plàstics.

Article de Jordi Rascado publicat pel Club Patí Català Calafell. A la FCCPMF hi ha diferents entitats vinculades a al pati de vela, embarcac...