Estud34 i Vicente Garcia Delgado han produït el film amb la coproducció del Museu Marítim de Barcelona i de la Federació per la Cultura i el Patrimoni Marítim i Fluvial han produït aquest curtmetratge que ajuda a entendre l'ús dels llaüts de foc i la pesca amb art de platja. Les associacions dels Amics del MMB, Bricbarca, El Moll, A Tot Drap i el Mamelló hi han intervingut directament en les gravacions tant amb figuració com amb les pròpies embarcacions.
6.5.20
La Lola, la última barca de foc: el film.
La Lola és l’únic exemplar de barca auxiliar –o llaüt del foc– utilitzada en la denominada pesca a l’encesa que es conserva a Catalunya. Aquest llagut de fusta amb aparell llatí i rems fou construït a Roses l’any 1906 pel mestre d’aixa Pere Guitart Pujol. Conserva les formes, elements, materials i característiques pròpies d’aquest tipus d’embarcació de pesca tradicional catalana. A finals del 2009 els seus anteriors propietaris, Vicente García-Delgado Sancho, Dominique Duniau i Ana Ribosa Fornovi, la varen donar al Museu Marítim de Barcelona. El museu s’encarrega de mantenir la Lola en estat operatiu, de continuar-la preservant com a bé del patrimoni marítim flotant i de divulgar una part de la cultura tradicional marinera de les nostres costes a través d’ella. El gener del 2010 la Lola es va incorporar al Catàleg del Patrimoni Cultural Català.
4.5.20
Joan Vehí, de Cadaqués. DEP
Us fem saber que el dia 4 de maig a l'edat de 9O anys, va morir en
Joan Vehí i Seriñana. Cadaquesenc que fou 17 anys President de l'Associació.
Amic de ses amics, generós i compromés amb la cultura i la gent des seu Poble,
va ser es fotógraf i fuster d'en Salvador DaIí en l'época més prolífera de l'artista.
Cronista local, deixa un immens llegat fotográfrc de la vida quotidiana des seu estimat
Cadaqués. Treballador incansable i expert navegant a Vela Llatina, ha emprés es seu
darrer viatge, deixant una estela de bondat i d'enyor pes seu traspás.
Joan: que tots es ventes et siguin favorables, Amb má ferma es timó i ben assocada
s'escota, et rodolsin es vaixell a Bon Port. Etern!
Grácies Amic.
Associació de ses Amics de sa Vela Llatina de Cadaqués
Cadaqués 4 de maig del 2O2O
.Joan
Vehí i Serinyana (Cadaqués, 30 de maig de 1929 – 4 de maig de 2020) fou
un fuster i fotògraf català,
conegut pel seu arxiu de més de 100.000 fotografies, 600 càmeres fotogràfiques i 600 plaques
de vidre fotogràfic sobre Cadaqués i Salvador Dalí. Va ser dues vegades regidor
de Cadaqués, va impulsar el centre d'iniciatives turístiques i va presidir 17
anys l'associació de vela llatina. Va ser una de les poques persones que van
captar amb la seva càmera la intimitat de Salvador Dalí a qui va conèixer el
1952 i per qui va començar a treballar com a fuster fent els bastiments dels
seus quadres, sovint molt grans, i els mobles de casa seva per
després fer de fotògraf quan faltaven els oficials Robert
Descharnes o Melitó Casals «Meli». Des
del 2014 el fons i arxiu de Joan Vehí es gestionat per la Fundació Joan Vehí,
amb la col·laboració de l'Ajuntament de Cadaqués i la Diputació de Girona.Ha mort el 4 de maig de 2020 als 90 anys.
Aquesta és la nota que apareix d'ell a la Viquipèdia, a la ressenya no es parla en cap moment de la seva passió pel mar, ni de la seva relació amb el Amics de la Vela Llatina de Cadaqués com a President. El desaparegut programa Thalassa li dedicà, fa anys aquest capítol.
23.4.20
FCCPMF: ARA QUE TENIM 15 ANYS!
En
plena crisi per la Covid-19, i tots nosaltres confinats “a port”, la Federació
fa 15 anys i ho volem celebrar i compartir amb tots vosaltres. Efectivament, el
24 d’abril de 2005, al port de Mataró, a bord del vaixell Sant Ramon, va tenir
lloc la signatura de l’acta de fundació de la Federació Catalana per la Cultura
i el Patrimoni Marítim i Fluvial.
Les
set associacions fundadores van ser:
Associació
Amics de la Vela Llatina de Cadaqués
Associació
Amics de la Vela Llatina de Calella de Palafrugell
Associació
L’Arjau – Vela Llatina de Cambrils
Associació
Bricbarca – Centre d’Estudis Nàutics, de Vilassar de Mar
Associació
Bellamar – Centre d’Estudis Marítims, de
Premià de Mar
La
Mar d’Amics – Associació per a la Defensa de la Navegació Tradicional i la
Recuperació del Patrimoni Marítim, de Palamós
Associació
Amics de la Vela Llatina de l’Escala
Posteriorment
s’hi va adherir les associacions Barcelona, fes-te a la mar, de la capital
catalana, i A Tot Drap, de Sant Pol de Mar.
En
aquell moment, la FCCPMF ja es va definir com una entitat no lucrativa i amb
els objectius de protegir, conservar i difondre la cultura i el patrimoni
marítim i fluvial de Catalunya; promoure la recuperació, restauració, rèplica i
conservació d’embarcacions tradicionals; la pràctica i difusió de la navegació
tradicional; i el foment de l’ús social del patrimoni marítim i fluvial i la
seva dinamització.
Quinze
anys després, podem dir que aquell projecte s’ha fet realitat i segueix viu
entre nosaltres. Hem duplicat el nombre d’entitats membres i el seu
desenvolupament amb activitats diverses (trobades d’embarcacions tradicionals,
participació en festes populars i altres
iniciatives relacionades amb la recuperació del patrimoni marítim i fluvial,
tant a nivell material, com immaterial), ens esperona a seguir actius des de
les nostres associacions a nivell local i des de la Federació a nivell
nacional, estatal i internacional, bàsicament l’arc del Mediterrani.
Ara
bé, aquesta visió optimista de la nostra trajectòria, s’ha de complementar amb
perspectiva realista i autocrítica de la nostra realitat. A ningú se li escapa
que el nostre moviment té unes dificultats i unes amenaces que haurem
d’afrontar i mirar de superar de forma col·lectiva. Algunes a destacar son:
·
La necessitat d’un cert
relleu generacional i per tant, d’incorporar i engrescar a nous col·lectius de
joves i no tan joves.
·
També des d’una
perspectiva de gènere, la necessitat d’incorporar més dones a les nostres
associacions i activitats.
·
Superar dificultats
d’infraestructures i disposar de persones formades (mestres d’aixa) pel
manteniment i recuperació de les embarcacions.
·
La necessitat d’obtenir
facilitats per l’amarrament de les nostres embarcacions a port i a les platges.
·
Establir relacions de
col·laboració i cooperació amb les entitats locals de l’àmbit educatiu,
esportiu, social i cultural. Establir també relacions de col·laboració i
cooperació amb els diferents nivells de l’administració per tal de promoure els
canvis legislatius i formes de suport en benefici de la protecció i promoció
del patrimoni marítim i fluvial.
Amb
el desig que la Federació segueixi participant i impulsant reptes i projectes
col·lectius en el nostre sector, el meu reconeixement i agraïment a tots els
que ho feu i ho heu fet possible.
Per
molts anys i bona proa!!
Víctor
Martí i Carrasco
President
de la FCCPMF
Acta de constitució de la Federació |
20.4.20
Sant Jordi confinat: llibres en català
En un grup proper de WhatsApp dedicat a la Navegació Tradicional ha sorgit una petita llista de propostes literàries en català pel proper dia del llibre. Aquest, degut a la crisi sanitària ha estat traslladat al 23 de juliol, però si la necessitat és imperiosa sempre queda demanar a les llibreries habituals l'enviament dels exemplars per missatgeria o correus.
Aquí van unes quantes propostes:
Aquí van unes quantes propostes:
La major part d'ells són al catàleg online de https://www.librerianautica.com/
19.4.20
El món del mar i la navegació a Ràdio Palamós (1a Temporada)
El programa tenia una duració aproximada de 20
minuts. Durant la primera temporada els protagonistes foren persones de mar.
Professionals de tota mena que treballen en un port com el de Palamós,
responsables d'entitats marítimes de tota mena i artistes que treballen prop
d'aquesta cultura tant nostra.
Els arxius estan classificats per la seva data
d'emissió (cliqueu a sobre per escoltar-lo):
- Pere de Prada, l'Assoc. d'Amics de la Vela Llatina.
- Carles Palomares del Club de Vela Palamós.
- Carles Casanovas,grup d'havaneres Port-Bo.
- Àngel Casellas, patró dela Salvamar Sírius.
- Miquel Aixarch del Club de Rem Palamós.
- Jordi Pascual del Club deVela Sant Antoni.
- Jaume Domingo, antic pràctic del port de Palamós.
- Nicolas Stoll, mestre d'aixa.
- Jordi Cruz i Eulàlia Gili, de Salvem El Crit.
- Joaquim Pla, autor del llibre 'Els aparells dels grans velers i embarcacions'
- Joan Salvador. un conte. Per què la mar és salada?
- Josep Lloret, mestre serraller del Port de Palamós, i encarregat de fer possible que els Reis Mags arribin al Port de Palamós
- Pepa Salvador, patrona i armadora del veler "Pepa Bandera"
- Lluís Rodríguez, més conegut com en 'Rodri'. Patró pescador
- René Matas, consignatari del port de Palamós
- Xavier Tur, fundador de l'Associació d'embarcacions clàssiques i d'època a motor 'Club Riva'
- Jaume Cusí, calafat jubilat de les drassanes 'Tinus'.
- Sergi Medir, navegant i aventurer que durant set anys va fer una ruta per tot el món.
- Raül Mata, tècnic de patrimoni del Museu de la Pesca de Palamós.
- Albert Gràcia, contramestre del Club Nàutic Costa Brava
- Pitu Llàtzer, membre de la colla carnavalesca 'Tela Marinera'
- Mercè Palat, gerent del Port Marina Palamós
- Antoni Campos, ell és submarinista professional i un dels propietaris de l'empresa de submarinisme Dive Center
- Ricard Déu, pescador jubilat del port de Palamós
- Guido Depoorter, un ciutadà belga instal·lat ala nostra badia des de fa més de 50 anys. Ell va ser un dels impulsors del patícatalà.
- Miquel Melero, capità i armador d'un gran veler 'El Cyrano'
- Antoni Clapés, maquetista i navegant
- Miquel Ventura, biòleg marí i president de laFundació Mar
- Joan Santolària, patró i armador d'El Rafael'
- Antonio Cebrián, faroner de Palamós
- Joan Rovira, navegada virtual pel litoral palamosí
- Miquel Martí, director del Museu de la Pesca de Palamós
- Joan Sol, autor del manifest que es coneix com a 'Slow Sailing'
Lamentablement algun dels entrevistats ja no és amb nosaltres i per aquest motiu el document sonor adquireix un valor afegit. És un programa de fa uns quants anys, però en la major part dels casos el seu contingut per sort o desgràcia segueix sent actual.
En una situació com la que estem vivint potser podem escoltar alguna d'aquestes entrevistes que de ben segur ens aportaran nous coneixements.
26.3.20
Flota tradicional amarrada: confinament Covid-19, què podem fer?
Pocs, potser
ningú, s'esperava a principis de març de 2020 que avui estaríem confinats als
nostres domicilis en una situació tant estranya. Aquesta és una guerra contra
un enemic invisible que dia rere dia causa molts morts. Evidentment potser no és
moment de pensar en les barques tradicionals. D'altres afers més vitals -i mai
millor dit- ens amoïnen a tots.
A casa estant es van
reben notícies de trobades i festivals marítims que es van suspenent. D'altres,
aquells que no ho han fet encara, mantenen l'esperança que aquesta 3a Guerra
mundial, aquest cop contra un enemic microscòpic, s'hagi acabat abans de
l'estiu. Es mantenen els calendaris amb el desig de poder-los complir
participant arreu amb les nostres embarcacions. Sembla però que la realitat és
més tossuda que el nostre optimisme i, segurament com ja ha passat amb els Jocs
Olímpics, aquest any acabarà sent un parèntesi a les nostres vides. Quelcom per
explicar als nostres nets quan siguin grans, si sobrevivim, és clar.
La major part de
les embarcacions són en mar, d'altres estan encara hivernant, però alguns casos
poden amoïnar i molt als seus armadors. Es tracta d'aquells bastiments que
acabaven de sortir de l'aigua per fer les tasques de manteniment anual, i que
ja porten en el menor dels casos dues setmanes a sol i serena. Tots sabem com
afecta desastrosament que les taules del buc s'eixuguin excessivament. Perquè
la situació de moment ja s'ha allargat i qui sap quantes setmanes s'allargarà
més. Per tant, es podria dir que aquestes embarcacions són i seran víctimes col·laterals,
malgrat que els estralls principals no les afectin directament.
Queda però seguir
treballant des de casa. Investigar, escriure, llegir, fer maquetes, reparar
petites peces de la barca, fer bossells nous, aprendre a fer aquells nusos que
mai ens surten, fer projectes de navegacions en el futur. Activitats que poden
lligar-nos d'una forma més que virtual amb la passió per la nàutica
tradicional. A més ara tothom disposarà d'aquell temps sempre desitjat per
revisar films mítics: Master &
Commander, Terra Trema, Stromboli, Captains Courageous, Moby Dick, Mutiny on the Bounty, Captain Horatio
Hornblower, The World in His Arms, Treasure Island, Pirates of the Caribbean (5
films), Captain
Kidd, Lord Jim, Captain Blood, entre d'altres. Avui totes es poden trobar
en streamming en alguna de les plataformes Filmin, Amazon Prime, Netflix i
sembla que ara Disney. I si sou amics dels jocs sempre podreu navegar des de
casa amb el Virtual Skipper 4, el Sailaway - The Sailing Simulator,
el Tempest,el
Naval
Action o el Buccaneer: The Pursuit of Infamy .
Tant de bo
aquesta "guerra" passi aviat i amb el menor número de baixes
possibles, per trobar-nos amb les veles obertes en la nostra Mediterrània o a
qualsevol altra mar.
Mai millor
desitjat... Salut!
P.S.: La FCCPMF es vol sumar al reconeixement a tot el PERSONAL SANITARI del nostre país, per la seva dedicació, sovint, massa sovint, amb manca de recursos materials. Amb ells i el nostre confinament de ben segur que derrotarem aquest SARS-COV-2.
P.S.: La FCCPMF es vol sumar al reconeixement a tot el PERSONAL SANITARI del nostre país, per la seva dedicació, sovint, massa sovint, amb manca de recursos materials. Amb ells i el nostre confinament de ben segur que derrotarem aquest SARS-COV-2.
11.3.20
Bot salvavides: Franciso Gorostidi 1920-2020
El 2020 la FCCPMF celebra el centenari de dues embarcacions catalanes: la CAMPANA de Mora d'Ebre i la FRANCISCO GOROSTIDI, la barca de salvament de Calafell.
El Bot Salvavides amb les veles desplegades el dia del seu “bateig” |
El treball a la mar ha estat sempre difícil i perillós. I
encara més si es tenen en compte les condicions en què desenvolupaven la seva
feina els pescadors calafellencs del final del segle XIX i el principi del
segle XX. Sense cap tipus de suport tecnològic que permetés preveure situacions
de risc, els mariners havien d’encomanar-se a l’ajut diví per tal d’evitar
accidents i naufragis.
Pel que fa als estralls que ocasionaven els temporals a
les embarcacions que es trobaven feinejant, es tenen notícies de naufragis des
del començament del segle passat. Segurament n’hi havia hagut abans, però no
se’n coneixen dades. Com a mínim se sap que hi va haver dos naufragis amb
mariners ofegats el 1910 i el 1915, i un altre sense víctimes el 1912, quan una
barca que feia el bou va topar amb un explosiu que, pel que sembla, s’havia
desprès d’un vapor francès que havia naufragat prop de Barcelona i deixat una
part de la seva càrrega a la deriva. A causa d’aquestes circumstàncies, i atès
el fet que, quan es produïa un temporal, les barques que es trobaven en mar
quedaven desvalgudes, el Pòsit de Pescadors de Calafell va adquirir el bot
salvavides l’any 1920, després de viure diferents entrebancs.
Imatge dels anys 20 de la caseta i el Bot Salvavides |
El Bot Salvavides és una embarcació d’unes
característiques molt singulars. Va ser construït a les drassanes Corbeto de
Barcelona igual que la majoria d’embarcacions de salvament de les mateixes
dècades. Malgrat les coincidències cap tenia, ni té, un equilibri tan
aconseguit entre la seva estructura i l’encertada distribució dels
compartiments estancs i contrapesos. És tan perfecte i tan harmònic que fins i
tot en la mar més bonança, la tripulació es permet de bolcar-lo expressament
perquè en pocs moments retorni a la seva posició original.
Tripulació els anys 50 |
Entre els anys 1921 i 1954 el Bot va fer quatre
salvaments “oficials” de barques que es trobaven en perill a causa de la mala
mar.
Sortida del Bot a la processó de la Mare de Déu del Carme els anys 50 |
A mitjans dels anys quaranta va heretar la patronia del
seu pare el Ramon Ortoll, el Monis, un home que per pròpia iniciativa va
engrescar la tripulació per tal d’intentar fer donar la volta al Bot Salvavides
en mar plana.
Ramon Ortoll, el monis, impulsor de les voltes del Bot |
Malgrat que la qüestió de les voltes va començar a finals
dels anys 40, l’empenta definitiva d’aquestes exhibicions no es va produir fins
l’any 1954 quan l’Estació de Salvament de Sitges va convidar les de Vilanova i
Calafell a participar en una regata amb els seus bots de salvament. Aquesta
cursa es va celebrar durant l’última setmana d’agost, coincidint amb la seva
Festa Major de Sant Bartomeu.
L’embarcació de Calafell aviat va perdre la regata i la
tripulació de Calafell, ferida en el seu amor propi i amb el del seu patró al
capdavant, es van confabular per fer alguna cosa que restituís el seu malmès
orgull. Va ser aleshores quan, per primera vegada de manera més oficial van
oferir l’espectacle de fer tombar diverses vegades el bastiment.
Participació en la processó de la Mare de Déu del Carme |
Avarant el Bot a la platja, de la manera tradicional amb els pals |
Vídeo del Bot Salvavides donant les tradicionals voltes
Imatge submarina durant una exhibició |
Article reproduït de la pàgina https://paticatalacalafell.cat/ecomuseu/qr_bot.html publicat amb autorització dels seus autors.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)
El patí de vela i la 37a copa Amèrica: una mar lliure de plàstics.
Article de Jordi Rascado publicat pel Club Patí Català Calafell. A la FCCPMF hi ha diferents entitats vinculades a al pati de vela, embarcac...
-
El mes de desembre passat, el Consorci de les Drassanes Reials i Museu Marítim de Barcelona (CDRiMMB), i en previsió de la finalització a 31...
-
Enguany, en motiu de la regata “Trofeo Città di Alghero” del 14 de juliol, organitzada pel Marine Club Alghero i per l’Associació Vela Llati...
-
La Federació Catalana per la Cultura i el Patrimoni Marítim i Fluvial amb el suport de la Diputació de Tarragona ha fet un gran esforç, que ...