10.6.21

El Groupement Patrimoine Maritime Roussillonnais (GAPAMAR): vídeo de la xerrada.

Vídeo de la 3a Xerrada de la Federació Catalana per la Cultura i el Patrimoni Marítim i Fluvial a càrrec d'en Guillem Dimur, President de GAPAMAR i de l'Associació Arjau de Cerbere, i d'en Ricard Casssoly, President de l'Associació Els Amics de la Barca Nôtre Dame de Consolation. I com a moderador, d'en Gerard Martí, vocal de Ponent de la Junta de la FCCPMF i membre de l'Arjau Vela Llatina de Cambrils.

28 de maig 2021 





22.5.21

Real Decreto 339/2021 per a barques fins a 10 m.

 



Resum del Real Decreto 339/2021, de 18 de maig,  pel que es regula l'equip de seguretat i de prevenció de la contaminació de las embarcacions d'esbarjo.


Aquest resum està destinat a les barques de menys de 10 m d'eslora i amb zones de navegació 5 i 6.


Article 2.

Queden excloses d'aquest decret:

- Les embarcacions històriques originals i les seves reproduccions individuals d'embarcacions històriques dissenyades abans de 1950 i reconstruïdes essencialment amb els materials originals.


Article 3.

Zones de navegació.

- Zona 5: Navegació fins a 5 Mn d'un abric o platja accessible.

- Zona 6: Navegació fins a 2 Mn d'un abric o platja accessible.

- Zona 7: Navegació en aigües costaneres protegides, ports, rades, rius, badies, etc...

Les embarcacions amb marca CE poden navegar per:

- Disseny A: Zones 1 a 7

- Disseny B: Zones 2 a 7.

- Disseny C: Zones 4 a 7

- Disseny D: Zona 7

Les embarcacions sense marca CE només podran navegar en la zona assignada .

Les embarcacions d'esbarjo no navegaran en situacions d'onades i vent superiors al seu disseny.


Article 7.

Una armilla salvavides per persona a bord de l'embarcació, que hauran de dur llum d'emergència en cas de navegació nocturna.

Els infants hauran de dur una armilla salvavides adequada a la seva alçada i pes.

La flotabilitat mínima per les zones 5 a 7 és de 100 N.


Article 9.

Senyals de socors.

Per les zones 5 i 6 és obligatori dur 3 bengales de mà.


Article 10.

Llums de navegació.

Les embarcacions de 12 a 7 metres hauran de dur els llums reglamentaris, encara que no s'exigeix que aquestes siguin certificades o homologades.

Les embarcacions menors de 7 metres podran dur una llanterna elèctrica de llum blanca que sigui visible a 1 Mn.


Article 11

Línies d'ancoratge.

S'estableix la següent normativa:


Eslora

(m)*

Pes de l'àncora

(kg)

Diámetre de cadena

(mm)

Diámetre del cap

(mm)

L <= 3

3,5

6

10

L de 3 a 5

6

6

10

L de 5 a 7

10

6

10

L de 7 a 9

14

8

12

L de 9 a 12

20

8

12


Article 12

Material nàutic obligatori:

Zones 5 a 7:

- Pavelló nacional

- Llanterna estanca, amb un joc de bateries de recanvi.

- Reflector de radar, en totes les embarcacions que el seu buc no sigui metàl·lic.

Reflector de radar per veler

- Taula de senyals de salvament i taula de banderes de senyals, si porten equips radioelèctrics.


Article 13

Material divers obligatori:

- 2 caps d'amarrament de longitud i resistència adequats a l'eslora.

- 1 gafa (bitxero)

- Farmaciola i guia sanitària.


Article 15

Extintors obligatoris:

Embarcacions inferiors a 10 m d'eslora: 1 extintor tipus 34 B (com a mínim de 2 Kg d'agent extintor), certificats segons el Real Decreto 513/2017.


Article 20

Mitjans per esgotar (achicar) obligatoris:

Zones 4 a 6: 1 bomba manual o elèctrica i una galleda amb capacitat mínima de 5 litres.

Zona 7: 1 bomba manual o elèctrica i una galleda amb capacitat mínima de 2 litres.

Capacitat de les bombes d'esgotar:

Fins a 6 m d'eslora igual o superior a 10 litres per minut.

Fins a 12 m d'eslora igual o superior a 15 litres per minut.

Les embarcacions menors de 6 m amb reserves de flotabilitat una sàssola amb capacitat mínima de 2 litres.

Els velers navegant per les zones 1 a 6 han de poder esgotar des de la banyera amb totes les escotilles i accessos a la cabina tancats.


Article 23

Descàrrega d'aigües brutes.

Queda prohibida la descàrrega d'aigües brutes en aigües de sobirania espanyola, excepte:

- 3 Mn si aquestes aigües brutes han estat prèviament tractades.

- 12 Mn si aquestes aigües brutes no han estat prèviament tractades.

Evidentment en cas d'accident o per salvaguardar la seguretat de persones i embarcació aquesta norma no té aplicació.


Article 24

Infraccions:

Infraccions greus (article 24.2):

- Manca de disponibilitat a bord del material de seguretat i senyalització, que ha d'estar sense cadudar.

- Manca del pavelló nacional.

- Manca de mitjans per ancorar.

- Manca de farmaciola o guia sanitària.

- Manca d'elements d'esgotar.


Article 25




Sanció


Ordinal

Concepte: per manca de

Fins 7,5 m

7,5 a 12 m

2

Armilla salvavides

200 a 250 €

200 a 250 €

2

Llum armilla salvavides

100 a 150 €

100 a 150 €

4

Bengales de mà (per cadascuna)

100 a 150 €

100 a 150 €

5

Llums navegació

500 a 600 €

1000 a 1200 €

6

Senyal acústica

300 a 400 €

300 a 400 €

7

Línia d’ancoratge

500 a 600 €

500 a 600 €

16

Pavelló nacional

150 a 200 €

150 a 200 €

18

Llanterna estanca

150 a 200 €

150 a 200 €

18

Recanvi bateries llanterna

150 a 200 €

150 a 200 €

19

Reflector de radar

400 a 500 €

400 a 500 €

20

Taula senyals salvament

100 a 150 €

100 a 150 €

21

Taula banderes senyals

100 a 150 €

100 a 150 €

23

Caps d’amarre (per cadascuna)

100 a 150 €

100 a 150 €

24

Gafa

150 a 200 €

150 a 200 €

27

Farmaciola

100 a 150 €

100 a 150 €

28

Guia sanitària

100 a 150 €

100 a 150 €

29

Extintor portàtil

300 a 400 €

300 a 400 €

34

Bomba d’esgotar

400 a 500 €

400 a 500 €

35

Galleda

100 a 150 €

100 a 150 €

36

Sàssola

100 a 150 €

100 a 150 €


Zona de navegació per embarcacions excloses.

El capità marítim fixarà les zones en les que s'autoritza la navegació de les embarcacions excloses en aquest Real Decreto, que siguin destinades a finalitats d'esbarjo o esportives, l'eslora de les quals sigui igual o superior a 2,5 m.


Termini d'aplicació

Termini d'aplicació de totes les modificacions necessàries per implementar les noves mesures d'aquest Real Decreto, sis mesos des de la seva publicació, és a dir, fins el 28 d'octubre 2021.


Embarcacions d'esbarjo matriculades amb categoria de navegació assignada.

Les embarcacions sense marcatge CE matriculades a Espanya amb anterioritat a aquest Real Decreto (28 d'abril 2021) amb la documentació en vigor estan autoritzades per navegar a les zones de navegació permeses amb la nova llei.

Les embarcacions amb marcatge CE matriculades a Espanya amb anterioritat a aquest Real Decreto (28 d'abril 2021) amb la documentació en vigor i equips corresponents, podran navegar fins a la zona de navegació corresponent a la assignada en el moment de la seva matriculació.

Redactat per Escenavegant


Candidatura UNESCO de la vela llatina a Palamós Terra de Mar

 


Gravació de la roda de premsa celebrada el 22 de maig 2021 a les 11 h, a bord del pailebot Santa Eulàlia al port de Palamós durant el festival marítim Palamós Terra de Mar 2021.



17.5.21

Una joia perduda del patrimoni marítim: les salomes o cançons de treball.

 De la mà de l'Associació Amics del quetx Ciutat de Badalona, i dins del cicle de conferències que porta per títol: Veus de mar, el prop passat dia 2 de maig 2021 tingué lloc la conferència-concert de Jordi Salvador (Escenavegant) i Joan Giralt (Cantaquetx) sobre les Salomes o cançons de treball. 

En ella a partir d'unes pinzellades històriques i una explicació de com era la vida en mar dels antics mariners que feien la Mar Gran, l'oceà Atlàntic, s'incorporaven un reguitzell de cançons marineres vinculades amb les diferents tasques a bord d'un gran vaixell de vela. 

Les salomes són cançons i melodies rítmiques que s'usaven per compassar els mariners en feines que requerien d'un gran esforç continuat.



3.5.21

El nou reglament marítim de vaixells històrics: vídeo de la xerrada

Vídeo de la  2a Xerrada de la Federació Catalana per la Cultura i el Patrimoni Marítim i Fluvial a càrrec de Jaime Rodrigo de Larrucea, advocat i professor de dret marítim a la Facultat de Nàutica de Barcelona. 

30 d'abril 2021 



2.5.21

El Club Patí Vela Barcelona, nova entitat de la FCCPMF

 

Des de principis d'any que la Federació Catalana per la Cultura i el Patrimoni Marítim i Fluvial ha augmentat la família d'amants de la navegació i els bastiments patrimonials. 


El patí a vela va néixer fa més de cent anys a la platja de la Barceloneta, fruit de l’enginy popular.

Fotografia de 1920 aproximadament d'un patí de rem.


El patí neix als anys 20 del segle passat a les platges de Badalona. Es va crear com una embarcació de platja compost per dos flotadors simètrics de proa i popa, unes bancades, i incorporava un rem de doble pala. A finals de la dècada van tenir la idea de col·locar a aquesta embarcació de dos cascs, un arbre i una vela, neix l’actual patí de vela. Tipus d'embarcació que forma part inequívocament del nostre patrimoni marítim català.

El patí es va estendre ràpidament per tot el litoral del Barcelonès i el Maresme i desprès per la resta de la costa mediterrània de Catalunya, Andalusia, València, Illes Balears, Múrcia i un petit salt a Bèlgica, Holanda, Alemanya i França.

Patí català davant la Vila Olímpica de Barcelona.

El Club Patí Vela Barcelona neix amb la vocació de conservar i promoure el caràcter popular d’aquesta embarcació genuïna de Barcelona.

Això ho fan possible amb la fixació de tarifes ajustades i amb l’oferta de flota pròpia per facilitar l’accés popular. Com a entitat sense ànim de lucre s'integren en el teixit associatiu de la ciutat de Barcelona per a posar les seves instal·lacions i activitats al servei de projectes socials.

Amb una vinculació especial amb els barris de la Barceloneta i Sant Martí, organitzen activitats d’integració social partint dels valors de conservació del patrimoni marítim i el respecte i cura del cos mitjançant l’esport.

La creació de la secció Barcelona SUP Club, suposa una gran eina en la tasca social per la simplicitat d’aprenentatge, el reduït cost i el poc risc que comporta la pràctica del paddle surf.

Entre les seves activitats cal destacar l'organització de regates de Patí Català. Regates que es poden seguir online des de la seva pàgina web.

Regata davant Montjuic a Barcelona.
Organitzen també Casals d'Estiu que anomenen Campus d'estiu per mainada de 8 a 15 anys amb diferents tipus de navegació: surf, surfskate, KingSUP, PaddleSurf, Caiac, Patí Català.

Pels adults també fan cursos d'iniciació al Patí Català en sessions de 3 hores.

Podeu trobar-los a:


Club Patí Vela Barcelona Moll de Marina s/n
08005 Barcelona
Telf: 670.089.879
E: info@pativelabarcelona.com

25.4.21

La barca vella

Sí, un poema. Per què no en aquesta setmana literària que s'ha viscut en un renascut Sant Jordi.

Un poema que remou les entranyes i que ens permetem de dedicar a una dona, esposa i mare, escalenca, d'una nissaga de mestres d'aixa. Gràcies al company Salvador Sala per compartir tant belles paraules.




Barca vella abandonada,

dalt de la platja et veig morir,

qui pogués ser foc un dia

per abreujar ton sofrir.


El que el mar respectà sempre

ho va malmetent el sol

i al veure't així tirada

em fas pena, em fas consol.


Tens la cinta desclavada,

el pont te'l veig mig trencat,

pels coments oberts et penja

l'estopa com un parrac.


Els quarters per la coberta

escampats amb enrenou

i per l'escotilla, oberta,

t'entra l'aigua el jorn que plou.


Et deien la "Poncellina"

i eres tot un pom de flors,

eres barqueta l'enveja

dels més ardits pescadors.


Perquè damunt de les ones

saltaves com un cavall

guiada pel seny d'un home

sempre atent al seu treball.


I ara et veig aquí tombada

de ronyó contra el sorral,

sense quitrà, ni pintada,

i a sota, ni un tros de pal.

Pensa que en el món barqueta,

barca i humans són iguals

tot és goig mentre som joves

quan som vells... "fora els pals".


Josep Bruguera "Pepet Salvat". 1960.

El patí de vela i la 37a copa Amèrica: una mar lliure de plàstics.

Article de Jordi Rascado publicat pel Club Patí Català Calafell. A la FCCPMF hi ha diferents entitats vinculades a al pati de vela, embarcac...