Un veí de Móra d'Ebre recupera una muleta centenària que havia construït el seu pare per navegar pel riu Ebre.
[20:09, 25/9/2020] PAT:
https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/telenoticies-comarques/un-vei-de-mora-debre-recupera-una-muleta-centenaria-que-havia-construit-el-seu-pare-per-navegar-pel-riu-ebre/video/6059964/
"...
amb l'aplicació de la fibra de vidre..."
[11:02,
26/9/2020] MEGP: Si, és l'única manera que tenim de conservar les
muletes a l'Ebre. Aplicant 4 O 5 capes de fibra de vidre a la part
exterior del casc
[11:02,
26/9/2020]MEGP: Actualment estan casi totes aixi
[11:03,
26/9/2020] PAT: I després, altres tantes capes per dins... I adéu
siau fusta, oi?
[11:14,
26/9/2020] AC: 😭😭😭😭
[11:23,
26/9/2020] MER: Per dins no en posem per que pugui respirar la fusta,
sols ho fem a l'obra viva fins la cinta devall mateix de les
soletes
[12:29,
26/9/2020] AMFN: 😅
[13:06,
26/9/2020] SCNVGNT: És cert que potser no és la millor i acadèmica
forma de fer-ho. Però s'ha fet d'aquesta manera i ara, avui,
conservem muletes centenàries, que, altrament, segurament serien al
foc.
[13:37,
26/9/2020] +34 669 78 84 65: Enfibrar una barca de fusta és firmar
la seva partida de defunció perquè ja no es pot fer res per ella
alhora de mantenir-la, encara que només s'enfibri per fora, només
et queda anar veient com es va podrint. Un altre cosa és que
s'accepti motllo de fibra per barca de fusta que sota el meu criteri
no és un raonament correcte
[13:53,
26/9/2020] +34 670 06 12 45: Totalment d'acord
[13:54,
26/9/2020] SCNVGNT: Ja s'ha fet molta literatura al respecte. Potser
si no s'hagués fet aquesta "malifeta" difícilment podríem
el 2020 veure aquesta i altres muletes, navegar, estudiar, aixecar
plànols, etc, d'unes embarcacions reals, històriques, útils (només
cal veure la munió de vogadors joves que les usen a Mora) que es fan
estimar per generacions més joves.
Sisplau. El purisme en tema
de Patrimoni viu només és sostenible a base de molts diners, que
encara, hores d'ara, només surten de les butxaques d'un grapat de
bons "sonats" que dediquen part de la seva jubilació a
mantenir aquests bastiments.
Salut.
[14:12,
26/9/2020] XC: Estoy totalmente de acuerdo con SCNVGNT.
Prefiero
un barco enfibrado a un barco ausente.
El mundo no es idílico
ni utópico y la cruda realidad se impone.
Creo que se debe
valorar el esfuerzo que hacen algunos por mentenerlos, dentro de sus
posibilidades y no recurrir a SanJuan y sus hogueras purificadoras.
Desde la barrera se torea muy bien.
[15:10,
26/9/2020] +34 669 78 84 65: No estic d'acord en que la única manera
de conservar el patrimoni sigui a cop de talonari. Per exemple
canviar una taula no té cap misteri i val quatre duros, totalment a
l'abast d'aquests jubilats que esmentes. És una qüestió de voler
fer les coses ben fetes i no tirar per lo fàcil. La fusta d'aquestes
barques enfibrades s'acabarà convertint en serradures i no es podran
reparar perquè aquestes barques han perdut una de les
característiques diferencials que és que es poden substituir de
forma fàcil les peces malmeses i arribat el moment que fareu? Com
les reparareu? Continuareu dient que son de fusta centenària?. La
tasca de difusió i pedagogia té altres vies i no justifica el seu
sacrifici, pot ser la tasca hauria d'haver començat per aprendre a
mantenir-…
[15:21,
26/9/2020] SCNVGNT: Benvolgut amic. Vas tard. No és en aquest moment
que es "plastifiquen" les barques. Això va ser fruit d'un
temps passat. Si en aquell temps, no ara, no s'hagués fet aquesta
"malifeta", ara les muletes les veuríem en maquetes als
museus, però no les veuríem a lo riu.
No sempre és senzill
canviar una taula encara que coneguis la tècnica. Cal pagar grua,
escar i aconseguir un espai on et deixin treballar com a armador
sobre la teva barca. Al litoral gironí no es senzill trobar aquest
espai, a la major part dels escars obliguen que les persones que hi
treballin siguin assalariats o autònoms.
La vida no sempre és
lineal i senzilla.
Salut.
[15:21,
26/9/2020] AMM:
👏👏👏👏
[15:22,
26/9/2020] SCNVGNT: Disculpa AMM,
però no tothom disposa de la.magnifica masia de Bri barca per
treballar.
[15:23,
26/9/2020] XR: Més ke
la masia es el lloc, temps i diners.
[15:26,
26/9/2020] XC: Sigo de acuerdo con SCNVGNT. A cualquier particular le
cuesta la intemerata mantener y conservar una barca de madera. Y lo
digo por experiencia propia. Por eso digo que desde la barrera todo
es facil. Y eso no quita que muchos armadores consigan hacerlo. Pero
la simplificación de que se cambia una tablilla y todo resuelto me
parece cuando menos absolutamente irreal.
[15:29,
26/9/2020] AMM:
SCNVGNT, el proper gener s'acaba el nostre contracte de la masia i
continuaré pensant igual.
Però entenc que no es fàcil fer
feines d'envergadura a les nostres barques.
Sempre he sentit que
l'enfibrar un buc o una coberta es la darrera solució per donar els
darrers anys de vida a una embarcació.
[15:31,
26/9/2020] XR:
😥😥😥😭😭😭 ostres. I ara.
[15:31,
26/9/2020] XR: ?
[17:08,
26/9/2020] SCNVGNT: Mala notícia pel patrimoni marítim del Maresme.
[17:35,
26/9/2020] +34 669 78 84 65: Conec perfectament el que costa
treballar en un varador perquè tinc les certificacions necessàries
i pago les assegurances que toquen. Lo de canviar una taula era un
exemple, sé que no totes tenen la mateixa dificultat ni afirmo que
tothom hagi de ser mestre d'aixa. Per això mateix que no s'enfibren
fa dos dies hauriem d'haver aprés quin és el seu trist final. Només
estic dient que les coses s'haurien de fer d'una altre manera i en
comptes d'agafar fibras i pastes s'agafi fusta i estopa en els
mateixos llocs on s'enfibren sense anar més lluny
[17:35,
26/9/2020] VGD2: A
veces la realidad se impone y no es lo mismo el mantenimiento de una
barca que navegue en el mar que una que lo haga en un medio fluvial.
Ejemplo la Albufera de Valencia. Se siguen construyendo de madera con
las técnicas ancestrales, pero las enfibran por fuera para que no se
pudran en poco tiempo. Lo importante es que no se olvide la
construcción en madera. El mantenerla más o menos años es
secundario. Antes una barca de trabajo duraba como mucho 20 años,
hoy las hacemos durar un siglo. Pensar en ello y que cada cual saque
sus conclusiones sin querer imponer dogmaticamente sus ideas.
[18:40,
26/9/2020] SCNVGNT: 👏👏👏👏 I que no senti precedents. 🤣
[21:56,
26/9/2020] XCRR: Déu
n'ho do el debat. Coma a navegant "tradicional" en una
barca de plàstic, no entraré gaire a discutir. Però m'agradaria
conéixer alguna opinió de primera mà d'algun armador que hagi
enfibrat o pintat amb epoxi una barca de fusta NOMÉS PER FORA.
Quants anys fa? La fusta s'ha podrit? Encara navega?
[21:57,
26/9/2020] XCRR: De
les traves als armadors per fer manteniments als varadors, millor no
parlar-ne.
[22:10,
26/9/2020] MEIS: Després de llegir tot el debat, i com a propietari
d'una muleta enfibrada per fora, només diré que es la millor manera
que tenim de conservar aquestes embarcacions... Penseu que les
muletes hivernen en sec, i que, com tots sabeu, cada any s'hauria de
repassar tota l'estopada... Aquestes embarcacions les tenim per
disfrutar de la navegació fluvial i, parlo per experiència pròpia,
si es podreix algun tauló, el canviem i tornem a enfibrar i com a
nou...
Que no és la forma tradicional? D'acord, però és la
forma de conservar les embarcacions... Personalment prefereixo una
embarcació tradicional amb "plàstic" que no que es perdi
la tradició…
[22:10,
26/9/2020] MEIS: Perdoneu per la parrafada…
[22:16,
26/9/2020] XC: Yo la aplaudo 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻
[22:17,
26/9/2020] XCRR:
Gràcies per la parrafada
[22:29,
26/9/2020] VGD2: Tot clar.
[22:32,
26/9/2020] MER: Jo
tinc dos muletes construides per mi fa 22 anys, totes de fusta a la
manera tradicional, en 5 o 6. anys l'obra viva es va comensar a
deteriorar i podrir, vaig canviar les taules dolentes i les vaig
enfibrar amb manta de fibra de vindre i resina de poliester, no
epoxi, 3 capes xk quedi ben fort i pintat amb gelcoat, sol per fora
de la muleta, dintre no en poso xk respiri la fusta, i mai s'ha
podrit cap taula,. Com be a dit el Isaac naltros a mora no tenim les
muletes tot l'any al riu, al posar i treure la muleta de l'aigua la
fusta perd forsa de tan onflar i desonflar i aixi amb la fibra es
conserven millor
[22:34,
26/9/2020]MEGP: Jo mateix tinc una muleta que fa 4 anys que està
enfibrada i que d'altra forma no hagués pogut navegar. No he tingut
mai cap poro al casc ni cap fusta podrida. Per una banda entenc que
algú no ho veigui bé ja que no és tradicional del tot, però és
l'única manera de preservar l'únic patrimoni fluvial de l'Ebre que
encara queda viu
[22:37,
26/9/2020] VGD2: Está
comprendido. Gracias.
[22:41,
26/9/2020] GM:
Companys de Móra d'Ebre, sou un referent i exemple d'implicació,
perseverència i estima per la navegació tradicional desde la base.
Us deixeu de dir que la clau de Mora és disposar d'instal.lacions
vora l'aigua aixecades literalment amb les vostres mans fa més de 30
anys fruit d'un esforç col.lectiu únic al país. Visitar-vos any
rere any dsde 2013 el darrer dissabte d'agost a la tarda per veure la
vostra centenària Festa del Riu, m'ha fet conèixer bé la vostra
idiosincràcia fins fa poc molt desconeguda per la comunitat de
navegants tradicionals. Només desitjar-vos sort i que continueu
sempre endavant. Coratge xiquets👏🏽👏🏽👏🏽👏🏽👏🏽
[22:44,
26/9/2020] MER: A
Mora d'ebre tenim 18 muletes del riu Ebre fetes
de fusta i enfibrades, algúnes de centenaries, si no fos per la fibra moltes ja no existiríen o no estarien en actiu.
[23:39,
26/9/2020] SCNVGNT: 👏👏👏👏
[15:18,
27/9/2020] JC:
Cordons quin debat!!! A mi ja em sona a desfassat, l’he tingut
tantes vegades i fa tants anys...
No vull pas renegar del
santissim dogma del patrimoni però els que em coneixeu ja sabeu el
meu parer; sense deixar de salvar cap bastiment antic o modern de
fusta el que m’agradaria seria veure navegar moltes més veles
llatines, encsra que fossin de fibra.
Article actualitzat el 29/09/2020 per Escenavegant.