14.9.21

S'inicia un ambiciós projecte de formació en l'art de la navegació a vela llatina.

LA FEDERACIÓ CATALANA PER LA CULTURA I EL PATRIMONI MARÍTIM I FLUVIAL ENCAPÇALA UN PROJECTE FORMATIU QUE VA DE L'EBRE A L'EMPORDÀ

La Federació

La Federació Catalana per la Cultura i el Patrimoni Marítim i Fluvial (FCCPMF) té com objectiu principal la conservació de la cultura marítima i fluvial de Catalunya. Per aconseguir-ho, la FCCPMF és integrada per 16 associacions, amb 1550 socis i 330 embarcacions a l'aigua de molt diversa eslora. La seu legal de la Federació és actualment a Calafell a les instal·lacions de Patí Català Calafell.

Objectius generals:

- La protecció, conservació i difusió de la cultura i el patrimoni marítim i fluvial de Catalunya.

- La recuperació, restauració, rèplica i conservació d'embarcacions tradicionals.

- La pràctica i difusió de la navegació tradicional.

- El foment i ús social del patrimoni marítim i fluvial i la seva dinamització.

- Aglutinar i sumar els esforços de totes aquelles associacions que treballen en la defensa del patrimoni marítim i fluvial del país, de cara a construir una plataforma sòlida i potent, que representi els interessos comuns davant l'Administració, les autoritats de Marina i qualsevol altre organisme necessari per a aconseguir les finalitats perseguides pels seus membres. Per exemple l'Associació de Museus Marítims de la Mediterrània i el Museu Marítim de Barcelona amb qui col·labora la FCCPMF per donar impuls a la candidatura de l'Art de la Navegació en Vela Llatina com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat per part de la UNESCO. La formació en l'art de la navegació a vela llatina és un aspecte clau per aconseguir materialitzar aquesta candidatura.

 Un problema: el relleu generacional. 

Una de les màximes preocupacions de la FCCPMF és l'envelliment i la manca de relleu generacional en la gestió i manteniment del Patrimoni marítim i fluvial. Per aquest motiu des de la Junta directiva s'ha impulsat una estratègia formativa per aconseguir que persones joves s'apropin almenys a un dels aspectes més difícils de fer perviure com és el patrimoni immaterial: l'art de navegar a vela llatina. Desprès d'analitzar diferents formats formatius s'ha optat pel "learn by doing" (aprendre fent), és a dir, un aprenentatge basat en l'experiència pràctica. En una primera fase es formaran formadors, és a dir, aquelles persones que posteriorment estaran acreditades per formar d'altres a Clubs Nàutics, Associacions, Instituts, Casals,... etc.

1r CURS DE FORMACIÓ DE FORMADORS 

Sessió formativa a Palamós fa uns anys.

El primer curs de formació de formadors tindrà lloc del 18 de setembre al 3 d'octubre a Segur de Calafell amb el suport de la Diputació de Tarragona. En ell hi participaran sis persones de diferents associacions de la costa de ponent catalana, tots ells navegants i coneixedors pràctics de la navegació amb vela llatina. Durant les sessions formatives es facilitaran les eines pedagògiques i materials perquè aquesta primera fornada de nous monitors pugui donar inici a formacions inicials i de perfeccionament tant a nous mariners com a patrons de vela de tota mena.

Per fer aquests cursos s'ha creat material formatiu específic tan en suport digital com gravacions, amb la producció de 10 vídeos on s'expliquen les diferents tècniques i maniobres.

Aquest curs de formació de formadors serà repetit en un futur pròxim a les costes de llevant i central catalanes.

Aquest és el tràiler de presentació.



6.9.21

Estol d'embarcacions tradicionals de Port Vendres a Port de Sóller 2021


Roda de premsa presentació de l'Estol d'embarcacions tradicionals.



1 d'agost

Sortida de PortVendres

2 d'agost

1a Sortida del SantRamon (1)

1a Sortida del Sant Ramon (2)

El Sant Ramon de Vilassar de mar patí una via d'aigua que l'obligà a retornar a port, treure, calafatar i tornar a l'aigua per poder seguir la flota.


3 d'agost 

Barques esperant per entrar a Sóller




Arribada de les barques al port de Sóller.




Barques al moll de Sóller 1

Pas per la Foradada 3

Arribada del quetx Ciutat Badalona 


Barques abarloades al moll de Sóller 1

Vida al moll de Sóller 2 

Música i dansa al moll



4 d'agost

Actes d'Agermanament de les viles de Port Vendres i Sóller.






5 d'agost

Travessa Sóller - Palma 




Sortida de ND de Consolation 

Sortida de Phortos 

Sortida de Sant Elm 

Sortida de Sant Ramon 


6 d'agost 

Palma: Ran de mar





Muntatge d'en Quico Despuig.

 Presentació diari expedició santanyinera

Lliurament de records.


Barques participants:

La Balear

Sant Ramon

Sa Rata

Notre Dame Consolation

Porthos

Sant Telm

Ciutat Badalona

Alzina

Besitos

Article resum dels vídeos fets arribar a la redacció i recollits de les xarxes socials fets per Jaume Rosselló, Jaume Amengual, Quico Despuig, i d'altres. A qui agraïm especialment la seva participació. Si teniu més material audiovisual que pugui completar aquest article feu-lo arribar a info@fccpmf.cat JSG

23.8.21

Baixada dels raiers de Coll de Nargó 2021


Amb data 14 d'agost (com cada 2n dissabte d'agost) estava convocada enguany la Baixada dels Raiers de Coll de Nargó pel riu Segre. Però aquella data coincidí amb l'onada de calor que posà bona part del territori català en alerta màxima contra els incendis forestals. Per aquest motiu i amb molt bon criteri la Junta directiva de l'Associació deRaiers de Coll de Nargó, amb el Procicat i l'Ajuntament de la vila decidiren d'ajornat set dies l'esdeveniment.

A continuació es poden veure les dues parts del reportatge realitzat per l'Escenavegant amb entrevistes a un dels promotors de la recuperació dels raiers, l'Emili Molins, i al actual i jove president de l'entitat, Àlex Ferré. En elles es parla de la realitat raiera, dels seus orígens i del seu futur vinculat en aquests moments en la Candidatura pel reconeixement dels Raiers com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat per part de la UNESCO. Candidatura que esperen sigui aprovada l'any 2022.


1a part




2a part





25.7.21

Sant Ramon, un llagut quillat de 117 anys: exposició



Al Museu Enric Monjo de Vilassar de Mar, molt a prop de l'aigua salada del Mediterrani, en allò que fou la primera línia de cases de la important vila de tradició marinera es pot veure fins el 31 de juliol la exposició que commemora els 117 anys del vaixell insígnia de la flota de l'associació Bricbarca: el Sant Ramon.

El llagut quillat Sant Ramon fou construït per Geroni Lloret l'any 1904 al Campello (Alacant) com a vaixell de pesca. Cent anys més tard, desprès de passar per diferents armadors i ports, i quan anava a ser desballestat fou quan Bricbarca el trobà al port de Benicarló on treballava en els darrers dies abans de la jubilació. Conjuntament amb l'ajuntament de Vilassar de Mar i avalat pel Museu Marítim de Barcelona, va ser recuperat, restaurat i renasqué com a representant de la navegació tradicional del passat segle.

Ara per ara el Sant Ramon és un dels vaixells més antics que naveguen per la costa catalana. Actualment porta un aparell de barca de mitjana amb pollacra, major i mitjana.

L'exposició està conformada per diferents espais:



La primera sala explica què és el Sant Ramon i s'hi poden trobar dues magnífiques fotografies de la platja de Vilassar de Mar, l'ex-vot de l'embarcació que es conserva a l'església de la vila i que es duta en processó fins el vaixell un cop l'any i finalment la part baixa del seu primer arbre mestre.



La segona sala presenta una mostra de diferents elements que han format part de la vida i la història del vaixell. Un gran ganxo per pujar les tonyines, el compàs, una sirena mecànica, una bomba d'esgotar, cèrcols salvavides i fins i tot dos radiotransmissors de diferents èpoques. Presideix una de les cantonades una gran nansa feta per l'amic Oleguer de Pineda.



A la tercera sala s'hi troben imatges, dibuixos, llibretes de la restauració duta a terme entre els anys 2002 i 2004.

L'espai ocupat entre aquesta sala i la següent hi ha exposades les maquetes a escala similar (que no exacte) de les tres embarcacions tipus barca de mitjana que es poden trobar al litoral català: El Sant Isidre, el Sant Ramon i el Rafael.


En la quarta sala hi ha un espai per seure i mirar una important col·lecció d'imatges en un monitor que explica tant l'activitat del Sant Ramon i Bricbarca com la de les persones que s'integren i conformen l'associació.



Continuant l'exposició s'arriba a l'espai dedicat a l'activitat de difusió patrimonial i social que duu a terme el Sant Ramon. Una selecció d'imatges, cartells i records físics de Trobades i festivals mariners en els que ha participat durant el segle XXI.


L 'exposició conclou amb les persones que donen vida i són imprescindibles perquè el Sant Ramon dugui a terme totes les activitats socials, culturals i patrimonials en les quals participa. Cal destacar el cartell original que esdevé el logotip de Bricbarca - Centre d'Estudis Nàutics de Vilassar de Mar.


Hi ha un element del qual no en tenim imatge i que caldrà veure allà mateix. La gran vela de mitjana decorada que presideix i ocupa tot el sostre de l'espai comú de l'exposició.

Antiga Escola Nàutica de Vilassar, Estudi de Pilots
 o Col·legi Nàutic-Mercantil dels Srs. Monjo

Més enllà de l'exposició Bricbarca està treballant actualment en la recuperació de la antiga Escola Nàutica de Vilassar, Estudi de Pilots o segons el nom original Col·legi Nàutic-Mercantil dels Srs. Monjo. Un lloc on reubicar les col·leccions del Museu de la Marina, actualment tancat. Un projecte important per una entitat dinàmica, capacitada i amb una base social important per aconseguir-ho amb l'ajuda de les Institucions.

El patrimoni marítim es difon i es defensa també més enllà dels vaixells i barques que composen la seva part més visible. Exposicions, conferències i taules rodones, cursos, etc. són activitats que l'apropen a persones que potser mai han trepitjat la coberta d'una embarcació, persones que encara veuen la nàutica com un esport de rics. És la nostra tasca, com associacions, com a Federació, trencar aquest distanciament i aquesta barrera psicològica que per masses persones significa la llongada (franja de sorra que l’onada del mar mulla).

Text i fotos Escenavegant, imatge escola Nàutic del cartell de XVII Universitat d'Estiu de Mar i Ultramar 2021. Gràcies a l'Agustí Martín per totes les explicacions.

16.7.21

Paraules de riu: un llibre que cal publicar (micromecenatge).

 Clica aquí per aportar al projecte.


"Navegar per lo riu és una de les experiències més meravelloses que he pogut viure des que la nàutica tradicional, com un verí, s’apoderà de bona part de la meva vida. Aquell silenci només trencat pel xipollejar del buc, els xerrics de l’arbre i dels seus caps, pels crits de les aus parades sobre els arbres de ribera, les fileres familiars d’ànecs, les formes sinuoses que pren la superfície de l’aigua en petits remolins, en passar entre roques, en arrissar-se per l’acció de la garbinada, en lliscar suau i ondulada en les parts finals del riu, són records i sensacions inoblidables.

També són inoblidables els records de les seves persones. Des de Móra d’Ebre fins a Deltebre, sempre he trobat amb gent oberta, amable, xerraire i altruista. Tots viuen de cara a lo riu, al seu riu Ebre. A diferència dels centenars de milers de catalans que viuen d’esquena als seus rius i fins i tot del seu mar, que només són capaços de recordar perque s’hi banyen i treure’s la calor a l’estiu. Com han dit durant dècades la gent de l’Ebre, “Lo riu és vida», frase que es popularitzà per defensar-lo en la lluita contra les injustícies vingudes de les terres de secà, península endins, però la frase ha explicat i explica una realitat que durant mil·lenis l’aigua de l’Ebre ha estat allò que ha permès la subsistència de tots els seus pobles riberencs. La coincidència entre la construcció dels grans embassaments i la decadència d’un territori, ric econòmicament, és una una trista realitat malauradament. Les terres de l’Ebre semblen haver passat a ser la rebotiga, la porta del darrere del Principat, la cambra dels mals endreços, allà on s’ha anat instal·lant tot allò que ningú volia prop de casa seva: nuclears, indústries químiques, etc. El transport fluvial havia estat durant segles la principal font de riquesa d’aquest territori. Els llaguts havien transportat materials des de la mar fins a Navarra i viceversa. Els troncs baixaven des dels Pirineus fins a mar menats pels raiers. Troncs que desprès havien d’esdevenir galions, fragates, pailebots a les drassanes marines. Els passos de barca substituïen els ponts actuals per travessar lo riu. Però tot això desaparegué a l’Ebre amb la construcció dels embassaments durant el segle XX. Una construcció qualificable de salvatge, que no va respectar, com sí que s’ha pogut fer en tot els grans rius europeus, ni la seva navegabilitat, ni el seu ecosistema. Uns embassaments que encara avui, segle XXI, retenen els llims necessaris per al manteniment del Delta, dels seus aiguamolls i dels seus conreus. Uns embassaments, i les companyies hidroelèctriques que els menen, que com Déus decideixen quin és el maixenc de lo riu en tot moment obrint i tancant les comportes dels embassaments segons la seva voluntat i interessos econòmics.

A tot això cal afegir-hi la terrible desaparició d’embarcacions tradicionals que suposà la Guerra Civil espanyola (1936-39), per la requisa i ús bèl·lic que se’n feu en la construcció de passos de comportes de pontones amb els llaguts i muletes. O els llaguts marítims requisats per tot el litoral de Catalunya per permetre el pas de les forces de la República durant la Batalla de l’Ebre, que provocà la seva gairebé total desaparició. La llera de l’Ebre és el gran cementiri nacional del patrimoni marítim i fluvial de Catalunya. Però, fins i tot després d’aquesta guerra innecessària de trist record, con aus Fènix, reaparegueren alguns llaguts i muletes que havien estat enfonsats i un cop reparats seguiren treballant. També reaparegueren els passos de barca per salvar la llera del riu.

Avui, ja en ple segle XXI, no tot ha desaparegut. Un bon grapat de persones entusiastes treballen encara perquè aquest patrimoni fluvial es mantingui viu. Entitats com el Club Nàutic de Móra d’Ebre són responsables de mantenir una petita flota de muletes que a dia d’avui són capaços de remuntar lo riu amb els seus aparells de veles en rombe. Ara no ho fan per feina, ho fan pel gaudi i per un compromís amb un patrimoni que mai s’hauria de perdre. Dins aquesta entitat, com dins d’altres de la ribera ebrenca, hi ha persones que s’entossudeixen a investigar i deixar testimoni d’un temps passat recent en uns treballs que seran imprescindibles en un futur no gaire llunyà. De tots aquests treballs s’ha begut per crear aquest recull terminològic de navegació fluvial. Perquè l’ebrenc o tortosí és una variant d’una llengua tan rica com el català. Cal afegir a això que els lèxics professionals és sabut que tendeixen a fer seves un seguit d’expressions que poden resultar críptiques a oïdes externes. Dels reculls d’aquells llaguters, daliners, patrons, raiers, seguers, matxeros, arrais, barquers, calafats, llenyataires, minyons, peons, neix i tracta Paraules de riu".


Introducció de Paraules de Riu, de Jordi Salvador.


Per què un micromecenatge?


Està en marxa un projecte de micromecenatge (crowdfunding) amb la plataforma Verkami per poder publicar el llibre: Paraules de Riu - Recull de terminologia de navegació tradicional fluvial, de Jordi Salvador l'Escenavegant.

Es tracta d'un diccionari que ve a completar el que va publicar anys enrere: Paraules de mar. Conté més de 1300 termes i 135 il·lustracions a tot color. Es fruit del treball sistemàtic que ha donat fruit, després de mesos, molts llibres i amb la inestimable col·laboració de bons amics.

La publicació a través de micromecenatge (crowdfunding) és deguda a que no es tracta d'un llibre de fàcil distribució i venda en llibreries, com bé han indicat alguns editors consultats. És un llibre especialitzat per a persones amants dels rius, de la navegació tradicional, dels rais i de tota la Cultura que envolta el medi fluvial. En ell apareix terminologia usada en els diferents rius que travessen Catalunya com la Muga, el Fluvià, el Ter, la Tordera, el Besòs, el Llobregat, el Francolí , però sobretot del nostre gran riu: lo Ebre.

L'objectiu de la publicació és poder fer arribar aquest llibre tan a les persones interessades, com a biblioteques o escoles. La totalitat dels beneficis de la seva venda aniran directament a la


Federació Catalana per la Cultura i el Patrimoni Marítim i Fluvial
(FCCPMF) .


Què és Paraules de riu?

Paraules de riu - Recull de terminològic de navegació fluvial és un diccionari de més de 1300 termes, il·lustrat amb 134 imatges que abasta sis àmbits:

- Embarcacions fluvials: Llaguts, muletes, barques de pas, molins fariners, tècniques constructives, navegació: vela, sirga, barra,...

- Els raiers: la fusta, el bosc, tècniques constructives, navegació

- Els oficis: llaguters, daliners, patrons, raiers, seguers, matxeros, arrais, barquers, calafats, picadors, minyons, peons, i les seves activitats: pesca, jocs.

- La geografia: les ribes, llera, aiguabarreig, bullidor,...

- La meteorologia: fenòmens i variants

- Els jocs tradicionals i populars de les vores del riu Ebre.

El recull està basat en els treballs de camp fets durant el segle XX per investigadors amb fonts primeres i entrevistes a llaguters, daliners, patrons, raiers, seguers, matxeros, arrais, barquers, calafats, picadors, minyons, peons,...

Aquí pots veure una mostra del llibre:

https://www.flipsnack.com/escenavegant/paraules-de-riu-verkami-mostra-text.html

L'objectiu del treball és crear una eina de consulta que serveixi i complementi les diferents publicacions aparegudes i per aparèixer sobre la navegació tradicional.

El treball ha comptat amb la col·laboració de Terminologia de Catalunya (TERMCAT)


Recompenses:

Si decideixes col·laborar tens diferents opcions:

- 15,00€ Un exemplar del llibre, el teu nom al llistat de mecenes i l'enviament al teu domicili.

- 25,00 Dos exemplars del llibre, el teu nom al llistat de mecenes i l'enviament al teu domicili.

- 50,00 Cinc exemplars Un exemplar del llibre, el teu nom al llistat de mecenes i l'enviament al teu domicili.

Si sou una entitat o associació:

- 200,00€ Quinze exemplars del llibre, el teu nom o el de l'entitat al llistat de mecenes i acte de presentació per part de l'autor.

L'autor

Jordi Salvador, altrament conegut com l'Escenavegant a les xarxes, és un investigador i mariner enamorat del riu, la mar i la navegació tradicional. L'any 2007 publicà, "Paraules de Mar - Recull Terminològic de Navegació Tradicional".

Anteriorment havia publicat monografies i articles en revistes especialitzades sobre el seu ofici d'escenògraf. És assessor de la junta directiva de la Federació Catalana per la Cultura i el Patrimoni Marítim i Fluvial. La difusió de la llengua catalana i els seus lèxics ha estat la seva principal tasca en els darrers anys.

És Doctor en llengua, literatura i cultura catalana per la URV, per la tesi: "Diccionari d'Escenografia i Escenotècnia".

Conclusió

La totalitat dels diners recollits per les vostres aportacions serviran per publicar el llibre: "Paraules de riu".

Els possibles beneficis de la venda dels llibres restants aniran cedits totalment a la

Federació Catalana per la Cultura i el Patrimoni Marítim i Fluvial (FCCPMF)

L'autor per voluntat expressa, no rebrà cap mena de recompensa econòmica.



Calendari.

Un cop tancada amb èxit la campanya de Verkami el llibre serà entrat a impremta. Per tant, depenent dels dies necessaris per la seva producció, el vostre exemplar arribarà ben aviat.

Us agrairem a tots aquells que participeu o no com a mecenes del projecte en feu arribar aquesta informació al màxim de persones i entitats que relacionades d'una manera o altra amb els rius o la filologia puguin estar interessades. 

28.6.21

Els mestres d'aixa de Cambrils, per Joan Arca Míguez. Les Xerrades de la Federació.

 

La xerrada de la Federació del mes de juny ha estat organitzada per l'Associació Arjau Vela Llatina i el Museu d'Història, ambdós de la vila de Cambrils. Ha comptat amb el suport de la Diputació de Tarragona, l'ajuntament de Cambrils i el Campus Extens de la Universitat Rovira i Virgili. Des de l'inici d'aquestes Xerrades sempre s'havien fet telemàticament, però aquest cop, degut al progressiu aixecament de les mesures de protecció front a la Covid19, per primera vegada el conferenciant ha tingut públic al seu davant a la sala d'actes del Centre Cultural.


Aquí teniu el vídeo de la Xerrada.





El patí de vela i la 37a copa Amèrica: una mar lliure de plàstics.

Article de Jordi Rascado publicat pel Club Patí Català Calafell. A la FCCPMF hi ha diferents entitats vinculades a al pati de vela, embarcac...