23.8.21

Baixada dels raiers de Coll de Nargó 2021


Amb data 14 d'agost (com cada 2n dissabte d'agost) estava convocada enguany la Baixada dels Raiers de Coll de Nargó pel riu Segre. Però aquella data coincidí amb l'onada de calor que posà bona part del territori català en alerta màxima contra els incendis forestals. Per aquest motiu i amb molt bon criteri la Junta directiva de l'Associació deRaiers de Coll de Nargó, amb el Procicat i l'Ajuntament de la vila decidiren d'ajornat set dies l'esdeveniment.

A continuació es poden veure les dues parts del reportatge realitzat per l'Escenavegant amb entrevistes a un dels promotors de la recuperació dels raiers, l'Emili Molins, i al actual i jove president de l'entitat, Àlex Ferré. En elles es parla de la realitat raiera, dels seus orígens i del seu futur vinculat en aquests moments en la Candidatura pel reconeixement dels Raiers com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat per part de la UNESCO. Candidatura que esperen sigui aprovada l'any 2022.


1a part




2a part





25.7.21

Sant Ramon, un llagut quillat de 117 anys: exposició



Al Museu Enric Monjo de Vilassar de Mar, molt a prop de l'aigua salada del Mediterrani, en allò que fou la primera línia de cases de la important vila de tradició marinera es pot veure fins el 31 de juliol la exposició que commemora els 117 anys del vaixell insígnia de la flota de l'associació Bricbarca: el Sant Ramon.

El llagut quillat Sant Ramon fou construït per Geroni Lloret l'any 1904 al Campello (Alacant) com a vaixell de pesca. Cent anys més tard, desprès de passar per diferents armadors i ports, i quan anava a ser desballestat fou quan Bricbarca el trobà al port de Benicarló on treballava en els darrers dies abans de la jubilació. Conjuntament amb l'ajuntament de Vilassar de Mar i avalat pel Museu Marítim de Barcelona, va ser recuperat, restaurat i renasqué com a representant de la navegació tradicional del passat segle.

Ara per ara el Sant Ramon és un dels vaixells més antics que naveguen per la costa catalana. Actualment porta un aparell de barca de mitjana amb pollacra, major i mitjana.

L'exposició està conformada per diferents espais:



La primera sala explica què és el Sant Ramon i s'hi poden trobar dues magnífiques fotografies de la platja de Vilassar de Mar, l'ex-vot de l'embarcació que es conserva a l'església de la vila i que es duta en processó fins el vaixell un cop l'any i finalment la part baixa del seu primer arbre mestre.



La segona sala presenta una mostra de diferents elements que han format part de la vida i la història del vaixell. Un gran ganxo per pujar les tonyines, el compàs, una sirena mecànica, una bomba d'esgotar, cèrcols salvavides i fins i tot dos radiotransmissors de diferents èpoques. Presideix una de les cantonades una gran nansa feta per l'amic Oleguer de Pineda.



A la tercera sala s'hi troben imatges, dibuixos, llibretes de la restauració duta a terme entre els anys 2002 i 2004.

L'espai ocupat entre aquesta sala i la següent hi ha exposades les maquetes a escala similar (que no exacte) de les tres embarcacions tipus barca de mitjana que es poden trobar al litoral català: El Sant Isidre, el Sant Ramon i el Rafael.


En la quarta sala hi ha un espai per seure i mirar una important col·lecció d'imatges en un monitor que explica tant l'activitat del Sant Ramon i Bricbarca com la de les persones que s'integren i conformen l'associació.



Continuant l'exposició s'arriba a l'espai dedicat a l'activitat de difusió patrimonial i social que duu a terme el Sant Ramon. Una selecció d'imatges, cartells i records físics de Trobades i festivals mariners en els que ha participat durant el segle XXI.


L 'exposició conclou amb les persones que donen vida i són imprescindibles perquè el Sant Ramon dugui a terme totes les activitats socials, culturals i patrimonials en les quals participa. Cal destacar el cartell original que esdevé el logotip de Bricbarca - Centre d'Estudis Nàutics de Vilassar de Mar.


Hi ha un element del qual no en tenim imatge i que caldrà veure allà mateix. La gran vela de mitjana decorada que presideix i ocupa tot el sostre de l'espai comú de l'exposició.

Antiga Escola Nàutica de Vilassar, Estudi de Pilots
 o Col·legi Nàutic-Mercantil dels Srs. Monjo

Més enllà de l'exposició Bricbarca està treballant actualment en la recuperació de la antiga Escola Nàutica de Vilassar, Estudi de Pilots o segons el nom original Col·legi Nàutic-Mercantil dels Srs. Monjo. Un lloc on reubicar les col·leccions del Museu de la Marina, actualment tancat. Un projecte important per una entitat dinàmica, capacitada i amb una base social important per aconseguir-ho amb l'ajuda de les Institucions.

El patrimoni marítim es difon i es defensa també més enllà dels vaixells i barques que composen la seva part més visible. Exposicions, conferències i taules rodones, cursos, etc. són activitats que l'apropen a persones que potser mai han trepitjat la coberta d'una embarcació, persones que encara veuen la nàutica com un esport de rics. És la nostra tasca, com associacions, com a Federació, trencar aquest distanciament i aquesta barrera psicològica que per masses persones significa la llongada (franja de sorra que l’onada del mar mulla).

Text i fotos Escenavegant, imatge escola Nàutic del cartell de XVII Universitat d'Estiu de Mar i Ultramar 2021. Gràcies a l'Agustí Martín per totes les explicacions.

16.7.21

Paraules de riu: un llibre que cal publicar (micromecenatge).

 Clica aquí per aportar al projecte.


"Navegar per lo riu és una de les experiències més meravelloses que he pogut viure des que la nàutica tradicional, com un verí, s’apoderà de bona part de la meva vida. Aquell silenci només trencat pel xipollejar del buc, els xerrics de l’arbre i dels seus caps, pels crits de les aus parades sobre els arbres de ribera, les fileres familiars d’ànecs, les formes sinuoses que pren la superfície de l’aigua en petits remolins, en passar entre roques, en arrissar-se per l’acció de la garbinada, en lliscar suau i ondulada en les parts finals del riu, són records i sensacions inoblidables.

També són inoblidables els records de les seves persones. Des de Móra d’Ebre fins a Deltebre, sempre he trobat amb gent oberta, amable, xerraire i altruista. Tots viuen de cara a lo riu, al seu riu Ebre. A diferència dels centenars de milers de catalans que viuen d’esquena als seus rius i fins i tot del seu mar, que només són capaços de recordar perque s’hi banyen i treure’s la calor a l’estiu. Com han dit durant dècades la gent de l’Ebre, “Lo riu és vida», frase que es popularitzà per defensar-lo en la lluita contra les injustícies vingudes de les terres de secà, península endins, però la frase ha explicat i explica una realitat que durant mil·lenis l’aigua de l’Ebre ha estat allò que ha permès la subsistència de tots els seus pobles riberencs. La coincidència entre la construcció dels grans embassaments i la decadència d’un territori, ric econòmicament, és una una trista realitat malauradament. Les terres de l’Ebre semblen haver passat a ser la rebotiga, la porta del darrere del Principat, la cambra dels mals endreços, allà on s’ha anat instal·lant tot allò que ningú volia prop de casa seva: nuclears, indústries químiques, etc. El transport fluvial havia estat durant segles la principal font de riquesa d’aquest territori. Els llaguts havien transportat materials des de la mar fins a Navarra i viceversa. Els troncs baixaven des dels Pirineus fins a mar menats pels raiers. Troncs que desprès havien d’esdevenir galions, fragates, pailebots a les drassanes marines. Els passos de barca substituïen els ponts actuals per travessar lo riu. Però tot això desaparegué a l’Ebre amb la construcció dels embassaments durant el segle XX. Una construcció qualificable de salvatge, que no va respectar, com sí que s’ha pogut fer en tot els grans rius europeus, ni la seva navegabilitat, ni el seu ecosistema. Uns embassaments que encara avui, segle XXI, retenen els llims necessaris per al manteniment del Delta, dels seus aiguamolls i dels seus conreus. Uns embassaments, i les companyies hidroelèctriques que els menen, que com Déus decideixen quin és el maixenc de lo riu en tot moment obrint i tancant les comportes dels embassaments segons la seva voluntat i interessos econòmics.

A tot això cal afegir-hi la terrible desaparició d’embarcacions tradicionals que suposà la Guerra Civil espanyola (1936-39), per la requisa i ús bèl·lic que se’n feu en la construcció de passos de comportes de pontones amb els llaguts i muletes. O els llaguts marítims requisats per tot el litoral de Catalunya per permetre el pas de les forces de la República durant la Batalla de l’Ebre, que provocà la seva gairebé total desaparició. La llera de l’Ebre és el gran cementiri nacional del patrimoni marítim i fluvial de Catalunya. Però, fins i tot després d’aquesta guerra innecessària de trist record, con aus Fènix, reaparegueren alguns llaguts i muletes que havien estat enfonsats i un cop reparats seguiren treballant. També reaparegueren els passos de barca per salvar la llera del riu.

Avui, ja en ple segle XXI, no tot ha desaparegut. Un bon grapat de persones entusiastes treballen encara perquè aquest patrimoni fluvial es mantingui viu. Entitats com el Club Nàutic de Móra d’Ebre són responsables de mantenir una petita flota de muletes que a dia d’avui són capaços de remuntar lo riu amb els seus aparells de veles en rombe. Ara no ho fan per feina, ho fan pel gaudi i per un compromís amb un patrimoni que mai s’hauria de perdre. Dins aquesta entitat, com dins d’altres de la ribera ebrenca, hi ha persones que s’entossudeixen a investigar i deixar testimoni d’un temps passat recent en uns treballs que seran imprescindibles en un futur no gaire llunyà. De tots aquests treballs s’ha begut per crear aquest recull terminològic de navegació fluvial. Perquè l’ebrenc o tortosí és una variant d’una llengua tan rica com el català. Cal afegir a això que els lèxics professionals és sabut que tendeixen a fer seves un seguit d’expressions que poden resultar críptiques a oïdes externes. Dels reculls d’aquells llaguters, daliners, patrons, raiers, seguers, matxeros, arrais, barquers, calafats, llenyataires, minyons, peons, neix i tracta Paraules de riu".


Introducció de Paraules de Riu, de Jordi Salvador.


Per què un micromecenatge?


Està en marxa un projecte de micromecenatge (crowdfunding) amb la plataforma Verkami per poder publicar el llibre: Paraules de Riu - Recull de terminologia de navegació tradicional fluvial, de Jordi Salvador l'Escenavegant.

Es tracta d'un diccionari que ve a completar el que va publicar anys enrere: Paraules de mar. Conté més de 1300 termes i 135 il·lustracions a tot color. Es fruit del treball sistemàtic que ha donat fruit, després de mesos, molts llibres i amb la inestimable col·laboració de bons amics.

La publicació a través de micromecenatge (crowdfunding) és deguda a que no es tracta d'un llibre de fàcil distribució i venda en llibreries, com bé han indicat alguns editors consultats. És un llibre especialitzat per a persones amants dels rius, de la navegació tradicional, dels rais i de tota la Cultura que envolta el medi fluvial. En ell apareix terminologia usada en els diferents rius que travessen Catalunya com la Muga, el Fluvià, el Ter, la Tordera, el Besòs, el Llobregat, el Francolí , però sobretot del nostre gran riu: lo Ebre.

L'objectiu de la publicació és poder fer arribar aquest llibre tan a les persones interessades, com a biblioteques o escoles. La totalitat dels beneficis de la seva venda aniran directament a la


Federació Catalana per la Cultura i el Patrimoni Marítim i Fluvial
(FCCPMF) .


Què és Paraules de riu?

Paraules de riu - Recull de terminològic de navegació fluvial és un diccionari de més de 1300 termes, il·lustrat amb 134 imatges que abasta sis àmbits:

- Embarcacions fluvials: Llaguts, muletes, barques de pas, molins fariners, tècniques constructives, navegació: vela, sirga, barra,...

- Els raiers: la fusta, el bosc, tècniques constructives, navegació

- Els oficis: llaguters, daliners, patrons, raiers, seguers, matxeros, arrais, barquers, calafats, picadors, minyons, peons, i les seves activitats: pesca, jocs.

- La geografia: les ribes, llera, aiguabarreig, bullidor,...

- La meteorologia: fenòmens i variants

- Els jocs tradicionals i populars de les vores del riu Ebre.

El recull està basat en els treballs de camp fets durant el segle XX per investigadors amb fonts primeres i entrevistes a llaguters, daliners, patrons, raiers, seguers, matxeros, arrais, barquers, calafats, picadors, minyons, peons,...

Aquí pots veure una mostra del llibre:

https://www.flipsnack.com/escenavegant/paraules-de-riu-verkami-mostra-text.html

L'objectiu del treball és crear una eina de consulta que serveixi i complementi les diferents publicacions aparegudes i per aparèixer sobre la navegació tradicional.

El treball ha comptat amb la col·laboració de Terminologia de Catalunya (TERMCAT)


Recompenses:

Si decideixes col·laborar tens diferents opcions:

- 15,00€ Un exemplar del llibre, el teu nom al llistat de mecenes i l'enviament al teu domicili.

- 25,00 Dos exemplars del llibre, el teu nom al llistat de mecenes i l'enviament al teu domicili.

- 50,00 Cinc exemplars Un exemplar del llibre, el teu nom al llistat de mecenes i l'enviament al teu domicili.

Si sou una entitat o associació:

- 200,00€ Quinze exemplars del llibre, el teu nom o el de l'entitat al llistat de mecenes i acte de presentació per part de l'autor.

L'autor

Jordi Salvador, altrament conegut com l'Escenavegant a les xarxes, és un investigador i mariner enamorat del riu, la mar i la navegació tradicional. L'any 2007 publicà, "Paraules de Mar - Recull Terminològic de Navegació Tradicional".

Anteriorment havia publicat monografies i articles en revistes especialitzades sobre el seu ofici d'escenògraf. És assessor de la junta directiva de la Federació Catalana per la Cultura i el Patrimoni Marítim i Fluvial. La difusió de la llengua catalana i els seus lèxics ha estat la seva principal tasca en els darrers anys.

És Doctor en llengua, literatura i cultura catalana per la URV, per la tesi: "Diccionari d'Escenografia i Escenotècnia".

Conclusió

La totalitat dels diners recollits per les vostres aportacions serviran per publicar el llibre: "Paraules de riu".

Els possibles beneficis de la venda dels llibres restants aniran cedits totalment a la

Federació Catalana per la Cultura i el Patrimoni Marítim i Fluvial (FCCPMF)

L'autor per voluntat expressa, no rebrà cap mena de recompensa econòmica.



Calendari.

Un cop tancada amb èxit la campanya de Verkami el llibre serà entrat a impremta. Per tant, depenent dels dies necessaris per la seva producció, el vostre exemplar arribarà ben aviat.

Us agrairem a tots aquells que participeu o no com a mecenes del projecte en feu arribar aquesta informació al màxim de persones i entitats que relacionades d'una manera o altra amb els rius o la filologia puguin estar interessades. 

28.6.21

Els mestres d'aixa de Cambrils, per Joan Arca Míguez. Les Xerrades de la Federació.

 

La xerrada de la Federació del mes de juny ha estat organitzada per l'Associació Arjau Vela Llatina i el Museu d'Història, ambdós de la vila de Cambrils. Ha comptat amb el suport de la Diputació de Tarragona, l'ajuntament de Cambrils i el Campus Extens de la Universitat Rovira i Virgili. Des de l'inici d'aquestes Xerrades sempre s'havien fet telemàticament, però aquest cop, degut al progressiu aixecament de les mesures de protecció front a la Covid19, per primera vegada el conferenciant ha tingut públic al seu davant a la sala d'actes del Centre Cultural.


Aquí teniu el vídeo de la Xerrada.





20.6.21

Re-Trobada

Desprès d’any i mig d’incertesa, de confinaments, de dolor per la pèrdua del éssers estimats que ens han deixat per la Covid-19, hi havia moltes ganes de Retrobada. Més enllà que fora la VI Trobada de Vela Llatina de Calafell i la V de la Torredembarra. Alguns dels participants tenien noticies recíproques gràcies a les videoconferències, el gran salt en comunicació que ha aportat la pandèmia, però majoritàriament feia en el millor dels casos dos anys que no hi tenien cap mena de contacte.


El moll de les llatines del port de Segur de Calafell
durant la VI Trobada de Vela Llatina de Calafell.

Més enllà d’aquesta sensació de retorn a la normalitat. Una normalitat encara amb mascaretes. La cita del cap de setmana del 19 i 20 de juny ha estat, malgrat la meteorologia un èxit. S’han pogut aconseguir gairebé totes les fites previstes i val a dir que a priori fins i tot espantava una mica el programa per la seva densitat.

Al moll de les llatines del Port de Segur de Calafell els navegants foren rebuts amb una magnífica sardinada a les 9 del dematí de dissabte. Per si això no fora prou, abans d’embarcar les tripulacions foren obsequiades per una petita cantada d’havaneres de la colla de la Barrala mentre encara més d’un es llepava els dits de les sardines. La manca de vent permeté que aquell racó del port gaudís de l’espectacle de totes les veles obertes amb les barques encara amarrades. Qui sap el nombre de fotografies que ompliren memòries de càmeres i telèfons mòbils. Des de primera hora del matí el pallaso-animador Pep Callau, dels Pepsicolen marcà el ritme dels actes amb les seves intervencions i petites entrevistes als participants i públic que s’acostava a aquella hora en sentir la música i notar l’esperit festiu al carrer desprès de tant de temps. Una curta reunió de patrons dirigida per en Jordi Rascado fou el temps suficient per permetre que el vaixell estrella de la trobada, el Quetx Ciutat Badalona, entrés al port i carregués el passatge previst per tornar a sortir i capitanejar la parada nàutica prevista per les següents hores. Poc a poc, les vint barques abandonen els seus amarradors ordenadament i inicien la navegació prevista fins al davant del Pòsit de pescadors de Calafell. Allà estava previst treure i avarar unes barques a la sorra mitjançant un argue manual, però el trencant de les onades aconsellà suspendre aquesta activitat per seguretat. Malgrat el mar de fons que provocava aquestes onades la jornada es caracteritzà per una manca de vent desesperant pels mariners.

Desprès de tornar a port totes les tripulacions es desplaçaren a la seu de la Destil·leria del Patí Català de Calafell. L’espai ha estat convenientment remodelat en el que ha de ser la primera fase de la seva transformació en EcoMuseu i Taller de conservació de barques. Dues exposicions i el nou espai permanent de la FCCPMF acollien les vint taules (coses del Covid19) per donar cabuda a totes les tripulacions i socis de l’entitat organitzadora. A més de seguir comptant amb la professionalitat i simpatia d’en Pep Callau que ajudà i molt que l’espera per recollir el dinar es fes més curta, cal mencionar en aquesta crònica al cuiner i patró de la Peregrina, en Matias, que preparà una parrillada de carn com només saben fer els oriünds de Sud-amèrica. Exquisita!


Pere Alemany, president de la FCCPMF, presentant
l'espai expositiu permanent al futur Ecomuseu de la Mar.

Acabat l’àpat arribà el torn dels parlaments. En Jordi Rascado per la entitat organitzadora, el Patí Català de Calafell; en Pere Alemany com a president de la FCCPMF que aprofita la seva intervenció per agrair l’acolliment a Calafell de la seu oficial de la Federació i per la creació del espai expositiu permanent d’aquesta. I finalment la intervenció de l’Alcalde de Calafell, en Ramon Ferré, que destacà la importància i compromís de la seva vila amb la recuperació de la memòria marinera històrica i patrimonial de la seva vila. La sobretaula fou acompanyada musicalment pel grup Trópico de Capricornio que amb la seva música lounge permeteren les converses entre els participants. Posteriorment i per grups reduïts es presentaren les tres exposicions: 

- Fotografia de Tahïs Buforn, El mar és blau.

- Projecte de rèplica de la barca Francisca.

- Exposició permanent de la Federació amb la inauguració del diorama dissenyat i construït per l’Escenavegant.

Diumenge al matí es dispararen les alarmes en començar el dia amb ruixats. Finalment la flota tradicional es posà en moviment per recórrer les aproximadament 11 milles nàutiques que separen el port de Segur de Calafell del port de la Torredembarra. La mar com una bassa d’oli i els catavents penjant com fuets. Vent zero i motors en marxa per fer el primer tram. Amenaça constant de pluja que no s’arriba a materialitzar per on passa la flota però que ho fa i amb força a pocs quilòmetres terra endins. A mig camí sembla que el vent fa acte de presència i es comencen a oferir veles, malgrat els motors en la major part dels casos segueixen en marxa per assolir l’arribada a l’hora estipulada al port de destí.


Avarant el gussis a Baix a Mar.

En paral·lel, a la platja de Baix a Mar, l’associació de Gussiaires fa una avarada col·lectiva de gussis. Els patrons amb les seves samarretes fosforescents es veuen a centenars de metres. Un cop posats els pals en una labor col·lectiva avaren les barques una a una i es fan a la mar a la vela, al rem o sota la fressa dels vells Campeon. Totes les barques resten a la espera de la resta de la flota iniciant una bonica dansa en la petita badia que forma el port amb la platja. Una dansa que és fins i tot acompanyada de música en directe a bord d’una de les barques. Passat un parell de quarts arriba l’hora d’entrat a port per seguir els actes previstos.

Els amics d’Orsapop esperen les tripulacions amb un pícnic preparat per ser menjat a bord de les mateixes barques. Però abans de dinar queda un acte molt important: la presentació de l’Escalenca. Una barca que ha estat restaurada pels socis de l’entitat durant aquest llarg confinament i que finalment posarà aigua sota la quilla. La seva presentació ha estat molt original en adaptar la lletra de la coneguda havanera Vell Pescador a la història de la barca. Cançó que ha estat interpretada per tots els presents desprès de repartir-ne oportunament la lletra. Acabat això tothom ha dinat on a pogut. Una mica de sobretaula amb el pensament dels patrons en la meteorologia canviant i les hores que els quedaven a cadascú per arribar al seu port de destí.

Només quedaven els: A reveure! En les properes cites del calendari de navegació tradicional.

Un cap de setmana complet. Un èxit organitzatiu per part de les entitats convocants. I sobretot… Per fi hem pogut fer una Re-Trobada.

Vegeu la següent galeria d'imatges.


10.6.21

El Groupement Patrimoine Maritime Roussillonnais (GAPAMAR): vídeo de la xerrada.

Vídeo de la 3a Xerrada de la Federació Catalana per la Cultura i el Patrimoni Marítim i Fluvial a càrrec d'en Guillem Dimur, President de GAPAMAR i de l'Associació Arjau de Cerbere, i d'en Ricard Casssoly, President de l'Associació Els Amics de la Barca Nôtre Dame de Consolation. I com a moderador, d'en Gerard Martí, vocal de Ponent de la Junta de la FCCPMF i membre de l'Arjau Vela Llatina de Cambrils.

28 de maig 2021 





22.5.21

Real Decreto 339/2021 per a barques fins a 10 m.

 



Resum del Real Decreto 339/2021, de 18 de maig,  pel que es regula l'equip de seguretat i de prevenció de la contaminació de las embarcacions d'esbarjo.


Aquest resum està destinat a les barques de menys de 10 m d'eslora i amb zones de navegació 5 i 6.


Article 2.

Queden excloses d'aquest decret:

- Les embarcacions històriques originals i les seves reproduccions individuals d'embarcacions històriques dissenyades abans de 1950 i reconstruïdes essencialment amb els materials originals.


Article 3.

Zones de navegació.

- Zona 5: Navegació fins a 5 Mn d'un abric o platja accessible.

- Zona 6: Navegació fins a 2 Mn d'un abric o platja accessible.

- Zona 7: Navegació en aigües costaneres protegides, ports, rades, rius, badies, etc...

Les embarcacions amb marca CE poden navegar per:

- Disseny A: Zones 1 a 7

- Disseny B: Zones 2 a 7.

- Disseny C: Zones 4 a 7

- Disseny D: Zona 7

Les embarcacions sense marca CE només podran navegar en la zona assignada .

Les embarcacions d'esbarjo no navegaran en situacions d'onades i vent superiors al seu disseny.


Article 7.

Una armilla salvavides per persona a bord de l'embarcació, que hauran de dur llum d'emergència en cas de navegació nocturna.

Els infants hauran de dur una armilla salvavides adequada a la seva alçada i pes.

La flotabilitat mínima per les zones 5 a 7 és de 100 N.


Article 9.

Senyals de socors.

Per les zones 5 i 6 és obligatori dur 3 bengales de mà.


Article 10.

Llums de navegació.

Les embarcacions de 12 a 7 metres hauran de dur els llums reglamentaris, encara que no s'exigeix que aquestes siguin certificades o homologades.

Les embarcacions menors de 7 metres podran dur una llanterna elèctrica de llum blanca que sigui visible a 1 Mn.


Article 11

Línies d'ancoratge.

S'estableix la següent normativa:


Eslora

(m)*

Pes de l'àncora

(kg)

Diámetre de cadena

(mm)

Diámetre del cap

(mm)

L <= 3

3,5

6

10

L de 3 a 5

6

6

10

L de 5 a 7

10

6

10

L de 7 a 9

14

8

12

L de 9 a 12

20

8

12


Article 12

Material nàutic obligatori:

Zones 5 a 7:

- Pavelló nacional

- Llanterna estanca, amb un joc de bateries de recanvi.

- Reflector de radar, en totes les embarcacions que el seu buc no sigui metàl·lic.

Reflector de radar per veler

- Taula de senyals de salvament i taula de banderes de senyals, si porten equips radioelèctrics.


Article 13

Material divers obligatori:

- 2 caps d'amarrament de longitud i resistència adequats a l'eslora.

- 1 gafa (bitxero)

- Farmaciola i guia sanitària.


Article 15

Extintors obligatoris:

Embarcacions inferiors a 10 m d'eslora: 1 extintor tipus 34 B (com a mínim de 2 Kg d'agent extintor), certificats segons el Real Decreto 513/2017.


Article 20

Mitjans per esgotar (achicar) obligatoris:

Zones 4 a 6: 1 bomba manual o elèctrica i una galleda amb capacitat mínima de 5 litres.

Zona 7: 1 bomba manual o elèctrica i una galleda amb capacitat mínima de 2 litres.

Capacitat de les bombes d'esgotar:

Fins a 6 m d'eslora igual o superior a 10 litres per minut.

Fins a 12 m d'eslora igual o superior a 15 litres per minut.

Les embarcacions menors de 6 m amb reserves de flotabilitat una sàssola amb capacitat mínima de 2 litres.

Els velers navegant per les zones 1 a 6 han de poder esgotar des de la banyera amb totes les escotilles i accessos a la cabina tancats.


Article 23

Descàrrega d'aigües brutes.

Queda prohibida la descàrrega d'aigües brutes en aigües de sobirania espanyola, excepte:

- 3 Mn si aquestes aigües brutes han estat prèviament tractades.

- 12 Mn si aquestes aigües brutes no han estat prèviament tractades.

Evidentment en cas d'accident o per salvaguardar la seguretat de persones i embarcació aquesta norma no té aplicació.


Article 24

Infraccions:

Infraccions greus (article 24.2):

- Manca de disponibilitat a bord del material de seguretat i senyalització, que ha d'estar sense cadudar.

- Manca del pavelló nacional.

- Manca de mitjans per ancorar.

- Manca de farmaciola o guia sanitària.

- Manca d'elements d'esgotar.


Article 25




Sanció


Ordinal

Concepte: per manca de

Fins 7,5 m

7,5 a 12 m

2

Armilla salvavides

200 a 250 €

200 a 250 €

2

Llum armilla salvavides

100 a 150 €

100 a 150 €

4

Bengales de mà (per cadascuna)

100 a 150 €

100 a 150 €

5

Llums navegació

500 a 600 €

1000 a 1200 €

6

Senyal acústica

300 a 400 €

300 a 400 €

7

Línia d’ancoratge

500 a 600 €

500 a 600 €

16

Pavelló nacional

150 a 200 €

150 a 200 €

18

Llanterna estanca

150 a 200 €

150 a 200 €

18

Recanvi bateries llanterna

150 a 200 €

150 a 200 €

19

Reflector de radar

400 a 500 €

400 a 500 €

20

Taula senyals salvament

100 a 150 €

100 a 150 €

21

Taula banderes senyals

100 a 150 €

100 a 150 €

23

Caps d’amarre (per cadascuna)

100 a 150 €

100 a 150 €

24

Gafa

150 a 200 €

150 a 200 €

27

Farmaciola

100 a 150 €

100 a 150 €

28

Guia sanitària

100 a 150 €

100 a 150 €

29

Extintor portàtil

300 a 400 €

300 a 400 €

34

Bomba d’esgotar

400 a 500 €

400 a 500 €

35

Galleda

100 a 150 €

100 a 150 €

36

Sàssola

100 a 150 €

100 a 150 €


Zona de navegació per embarcacions excloses.

El capità marítim fixarà les zones en les que s'autoritza la navegació de les embarcacions excloses en aquest Real Decreto, que siguin destinades a finalitats d'esbarjo o esportives, l'eslora de les quals sigui igual o superior a 2,5 m.


Termini d'aplicació

Termini d'aplicació de totes les modificacions necessàries per implementar les noves mesures d'aquest Real Decreto, sis mesos des de la seva publicació, és a dir, fins el 28 d'octubre 2021.


Embarcacions d'esbarjo matriculades amb categoria de navegació assignada.

Les embarcacions sense marcatge CE matriculades a Espanya amb anterioritat a aquest Real Decreto (28 d'abril 2021) amb la documentació en vigor estan autoritzades per navegar a les zones de navegació permeses amb la nova llei.

Les embarcacions amb marcatge CE matriculades a Espanya amb anterioritat a aquest Real Decreto (28 d'abril 2021) amb la documentació en vigor i equips corresponents, podran navegar fins a la zona de navegació corresponent a la assignada en el moment de la seva matriculació.

Redactat per Escenavegant


El patí de vela i la 37a copa Amèrica: una mar lliure de plàstics.

Article de Jordi Rascado publicat pel Club Patí Català Calafell. A la FCCPMF hi ha diferents entitats vinculades a al pati de vela, embarcac...